Polonnaruwa - Reisverslag uit Polonnaruwa, Sri Lanka van Wilma en Bert Spijkers - WaarBenJij.nu Polonnaruwa - Reisverslag uit Polonnaruwa, Sri Lanka van Wilma en Bert Spijkers - WaarBenJij.nu

Polonnaruwa

Blijf op de hoogte en volg Wilma en Bert

08 September 2012 | Sri Lanka, Polonnaruwa

05-09-2012, We staan weer op tijd op en vertrekken richting Pollanaruwa. Het is weer erg warm maar in ons busje merk je daar niet zoveel van. We stoppen onderweg naar informatie te hebben gekregen bij een hospitaaltje wat later bleek een health center te zijn. Toen we daar aankwamen stonden ze ons al op te wachten en wij hadden echt niet in de gaten wat de bedoeling was totdat ons de posters werden aangewezen met verschillende gezichtsmaskers en massages in allerlei vormen. Ook geweldige sauna en hete baden (waar je hoofd dan buiten een cabine blijft. Binnen 5 min. Werd er een riedel opgelezen en konden wij voor een x bedrag een 2 uur durende massage annex sauna annex maskertjes of wat al niet meer zij meebeleven. Erg gezond en met speciale kruiden. Zie je het al voor je, net wakker, een uur of zo aan het rijden en 40 graden, we gaan ff naar de sauna, jammer maar helaas het feest gaat niet door. Dan door naar de Leeuwenrots en wanneer we er bijna zijn zegt de Cowboy dat hij wel ergens een mooi fotopunt heeft want dat het wel warm is en er zijn heel erg veel bijen en soms kunnen die je aanvallen en er is niet meer zo heel veel te zien, kortom het was niet echt een aanrader. We stoppen om foto’s te maken en ik zie 3 Europese meiden terugkomen wandelen die ter plekke neerploffen. Ik erop af en vraag of ze de leeuwenrots beklommen hebben en vertellen ons dat het geweldig was en zo’n 2 ½ uur lopen en klimmen is. Maar best wel goed te doen, zelfs voormensen met hoogtevrees zoals Bert. Oeps wij terug naar Neil en zeggen dat we besloten hebben om toch te gaan. Nou het was geweldig! Toegegeven, het was bloedheet maar we hebben heen en terug zo’n 3000 trappen gelopen met links en rechts uitzichtpunten, schitterende fresco’s gezien en toen ik dacht aan de topte zijn moesten we nog een heel stuk klimmen. Superuitzicht met waanzinnig veel bijennesten zo groot als een grote koffer .Daar moesten we wel langs om op de top te komen maar was best goed te doen. Alleen het laatste stuk was wel erg spannend want ging soms er steil en er zitten inderdaad enkele tientallen bijennesten. Maar ze hebben zich keurig gedragen en uiteindelijk zijn we boven beland met een schitterend uitzicht(en). Moe maar blij dat we het gedaan hebben waren we binnen 2 ½ uur weer beneden alhoewel de terugreis naar beneden wel spannend was. Het was soms erg steil en je moest natuurlijk af en toe ff stoppen en voor je uit kijken of naar beneden, maar erg gaaf. Wij waren keitrots op elkaar en vonden het allebei een superbelevenis!! Benden stond Neil al ongeduldig te wachten en miste daardoor zijn lunch maar dat hebben we goedgemaakt door toch ergens onderweg nog wat te gaan drinken. (Stroom valt weer uit= 3e keer) Dan naar ons hotel t.w. Village Hotel in Pollanawura waar we een erg slechte kamer kregen vergeleken bij de vorige en waar wel heel erg veel “personeel” je constant voor de voeten loopt. We gaan jullie de vorige mail versturen en moeten ook meteen zeggen wat we willen eten die avond. Dan nog ff buiten zitten en opfrissen en eten. Erg slecht en erg weinig gegeten. Alles erg koud en erg hard maar ik neem nog wel een extra broodje. Nog ff lezen en morgen op weg naar het volgende avontuur!!
06-09-2012. Zelfde ritueel en uiterlijk 9.00 uur zijn we onderweg naar Ancient City of Polonnaruwa van Parakramabahu de eerste, die een complete stad heeft nagelaten met erg veel ruines van baden, slaapvertrekken, balzalen, opslagplaatsen, monniken onderkomens en bibliotheken, kortom een dorp op zich. We gaan vandaag met de Tuk tuk, een electrische en dat is wel erg leuk. Het is nu al zo’n 30 graden en het is pas 9.00 uur. Eerst maar ff wandelen aan de overkant van ons hotel waar een bibliotheek was met een monument van de koning compleet met stuk rots. Hij wordbeschouwd als de laatste grote koning van Sri-Lanka. Dan snel naar de oude stad met een tuk tuk. Onderweg, want we gaan binnendoor komen we door de prachtige natuur en komen we vanalles tegen. Stop stop , een varaan en nog een en nog een. Vogels in allerlei soorten waaronder de ibis, ijsvogeltjes, zilverreigers, hornbills, zeearenden en nog vele anderen. We lopen in de oude stad en het wordt alleen maar heter en heter. Het is niet leuk meer, zeker wanneer je bedenkt dat bij al die ruines ook nog eens je pet af moet en je slippers uit. Na een paar uur hier rondgezworven te hebben en onze voeten verbrand te hebben aan de hete grond besluiten we dat het mooi geweest is en het is inmiddels 40 graden en niet leuk meer. We stoppen er mee voor vandaag en gaan met Neil natuurlijk nog ergens lunchen. Even rusten, lezen en Bert is zwemmen terwijl ik dit schrijf. Oeps het zal wel morgen worden voordat ik dit verstuur want terwijl ik dit schrijf Komen er langzaam hele grote vleermuizen aanvliegen en wordt het zo meteen donker. Jullie snappen dat ik dit wel wil gaan zien.Zo meteen weer aankleden voor het “diner” en gaan we morgen naar Kandy voor een dag of drie. Ik laat het nog wel weten. Omdat ik jullie niet meer kon mailen doe ik het vandaag maar. Spectaculair, tientallen zeker een kleine honderd,kleine maar ook hele grote vleermuizen, ze waren niet te tellen. Het was een supergezicht, gefilmd maar gestopt omdat het te leuk was en niet te volgen met de camera. Terug naar de orde van de dag. Waren we net van plan te gaan douchen komt één van de leukere boys vragen wat we wilde eten, veel lol want het was te spicy en hij verzekerde mij dat het vandaag echt beter zou worden! We zullen zien. Doei! xx
07-09-2012. Zoals gezegd het eten gisteravond was mhwa oftewel het ging wel. Niet zo spicy als gisteren in ieder geval. Dus lekker lezen en Skibbo gespeeld. Erg leuk. Vanmorgen wareb wij dus weer lekker vroeg op maar wel een normale tijd. 7.00 uur en douchen en ontbijtje met ….je raad het al eieren in allerlei vormen, dus toch maar omelet. We waren ruim op tijd klaar en hebben buiten wat zitten lezen op onze veranda en plotseling een enorme gil. Een van de obers schrok zich te pletter en ik dacht een hele grote bij weg te zien vliegen. Wij allemaal zoeken inmiddels met de rest erbij toch zo’n 8 mensen tot Bert en ik er achter kwamen dat het een kameleon was. Toen bulderde we allemaal van het lachen. Wij zoeken en gevonden uiteraard en het was een moeder (of vader) met baby kameleon. Erg leuk en erg groen. Om 9.15 kwam Neil (de cowboy) eindelijk opdagen en konden we vertrekken, op weg naar Kandy. We reden eerst ff naar jawel een batik fabriekje en ja heus daar doen ze nog alles met de hand. Wij erg geïnteresseerd rondkijken maar we konden echt niets vinden en ik heb nog wel zo mijn best gedaan. Na tig keer sorry te hebben gezegd gingen we (weer) met lege handen weg bij een fabriekje of i.d. Dan door gereden naar Dambulla Rocktempel waar we een takke-eind naar boven moesten klimmen over de rotsen uiteraard om naar Tig Boeddha’s te kijken die in de rotsen zijn uitgehouwen, ooit!? Toen terug via de trappen naar beneden en helaas weer niks gekocht van de verkopertjes. Dan gaan we onderweg ergens lunchen, we hebben ons inmiddels maar een beetje overgegeven want wij lunchen nooit zo uitgebreid.
Heel erg lekker en echt nog authentiek midden in de bossen. Daarna door naar weer een fabriekje maar nu wel een kruidentuin met alles erop en eraan. Na de tour en uitleg en ruiken en proeven kregen we beiden een massage van hoofd en schouders en gezicht en dat was me een partij lekker en oh ja we hoefden niets te kopen maar een goeie fooi was altijd welkom . Na de kruidentuin, een thee gedronken waar je ontzettend bij afvalt en erg goed is voor de spijsvertering, zalfjes om je te scheren en na 5 mnd. hoef je je nooit meer te scheren, dan is alles weg? Massage olie maar wel genezend alleen weet ik nog niet waarvoor, oh ja ook voor spataderen, psoriasis, wintertenen, hoofdpijnen, hart en bloedvaten kortom whatever het helpt!! Wij naar de winkel vol goede moed en hebben snel de hoop opgegeven om ooit op een “natuurlijke”manier een supermens te worden. Een flesje massage olie kost al gauw € 100.00 en de zalfjes beginnen bij € 84,00. Deze kelk hebben we maar aan ons voorbij laten gaan. Dan gaan we eindelijk naar Kandy en naar ons volgende hotel waar we hopen op lekker eten en een fijne kamer. Be carefull what you wish for, YES we have. Mooie kamer, mooi hotel en super lekker eten. Nu nog ff mailen en dan lekker slapen en hoop ik jullie over een paar dagen weer te lezen. Doei tot snel.

• 08 September 2012 - 09:04

Johan En Elly:

HOI s'wilma en bert
    nou ik hoor het al een heel indrukwekende vacantie , intensief met al die trappen en bijen
    maar je ziet wel veel en ik heb het gevoel dat ik het mee beleef allemaal , maar dan goedkoper
    veel genot van alles en geniet er van
    liefs JOHAN EN ELLY EN DANY genieten HE!!!!
    ps O met ons ria is alles goed , maar het is wel uit maar goed ,tot mail's

• 08 September 2012 - 12:21

TESSY:

HOI WILMA UND BERT,
    EN IK MAAR DENKEN DAT JULLIE EEN MOOIE TOURISTISCHE REIS AAN HET MAKEN WAREN.
    BLIJKT HET GEWOON EEN INSECTENTRIPJE TE ZIJN.
    DIE KAMELEON KAN NOG MAAR DIE VLEERMUIZEN IS AL MINDER. MISSCHIEN KUN JE ER EENTJE MEE NEMEN IN DE KOFFER.
    HOE ZIEN SRILANKESE BIJEN ERUIT? ZE STEKEN IN IEDER GEVAL NIET HEB IK BEGREPEN.
    WENS JULLIE ALLE GOEDS EN VEEL PLEZIER EN KIJK VOORAL UIT DAT JE JE NIET IN EEN WESPENNEST BEGEEFT.
    HARTELIJKE GROETEN.
    MAYA DE BIJ!

• 09 September 2012 - 12:46

Len Linthorst:

Lieve twee,
    Ja, er wordt weer wat afgereisd door onze wereldbestormers! Fijn dat het jullie alweer zo goed gaat. NL staat in het teken van de verkiezingen, lijsttrekkers, commentatoren an andere betweters. Zo'n bericht tussendoor vanuit een totaal andere wereld is een welkome afwisseling. Wij hebben inmiddels een prachtige nazomer.
    Leuk nieuws van onze kant: Mariken is vorige week geslaagd voor haar Masters Paedagogiek. Heel knap.
    Zij krijgt nu even haar handen vrij want het laatste halfjaar was stueren het gevleugelde woord.
    M1 is veel in China momenteel. Met JP en mij gaat het goed mjet de bekende ongemakjes. Mijn arm wil nog voor geen meter maar de therapeut is tevreden dus wie ben ik om te zeggen dat het maar NIET opschiet!!
    Wilma, je bent haast jarig dus ik wil je alvast geluk wensen en je een heel fijn dag toewensen.
    Dikke kus voor juliie, geniet en kom veilig terug. Liefs, Len

• 10 September 2012 - 00:18

Marla:

Hallo Lieve schatten
    Het klinkt allemaal erg bekend
    zonde dat jullie geen mooie hotels hebben want die zijn er zeker
    massage lekker buiten tussen het groen
    Mooi he, wij zeker kim en ik hebben heel erg genoten van Sri lanka,
    super mooie natuur. een van mijn mooiste reizen
    De leeuwen rots,.... is klimmen !!!!!! hopelijk hadden jullie flesjes water bij
    Is jullie chauffeur
    net zo lief als onze badare ???
    hee liefkes geniet want het is de moeite waard
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxmarlajanbeauwillemijndekipendetweebartjespluselvis

• 11 September 2012 - 08:53

Christel Brenner:

Hartelijk gefeliciteerd liebe Wilma von Backy end Christel, einen wunderschönen Tag heute nog.....

• 11 September 2012 - 08:57

Christel Brenner:

Oh, wir wünschen Euch noch eine schöne Reise und kommt gesund wieder, Dickes Kussche an Dich und natürlich auch an Bert bis balkd, bald,,,passt auf Euch auf

• 11 September 2012 - 16:11

Monic En Fons:

Hallo Wilma en Bert,

Wilma proficiat met je verjaardag!!!

Fijne dag gewenst en nog een hele mooie vakantie.

Liefs
    Fons en Monic