Bentota en Hikkaduwa - Reisverslag uit Hikkaduwa, Sri Lanka van Wilma en Bert Spijkers - WaarBenJij.nu Bentota en Hikkaduwa - Reisverslag uit Hikkaduwa, Sri Lanka van Wilma en Bert Spijkers - WaarBenJij.nu

Bentota en Hikkaduwa

Blijf op de hoogte en volg Wilma en Bert

15 September 2012 | Sri Lanka, Hikkaduwa

13-09-2012. Vanmorgen moesten we toch nog op tijd op want hadden om 8.30 uur afgesproken met Neil. We konden het niet afwijzen en zijn dan ook als eerste naar een schitterende Lagune geweest waar we een 1 ½ uur hebben gevaren. Heel erg mooi en weer e.e.a. gezien aan krabben, vogels en supergrote varanen. Ergens halverwege stopte we bij een aanlegsteiger en daar woonde een famile, vader moeder en een dochter alleen op een verlaten eilandje. De vader kwam 1 keer per week aan land voor de boodschappen, hebben geen t.v. en geen elektriciteit en toch maar 1 kind,hihi. Vader staat bekend en beroemd, zelfs in de readers digest om zijn Cinnamon struiken en zelfgemaakte kaneel dus! Hij schilde de takken, daarna ging hij met een koperen staaf erover heen om de laatste schilfers eraf te krijgen , dan kerfde hij de takken in om ze nog een keer te schillen en dan sneed hij ze in stukken van zo’n 25 cm en legde te op draden onder het dak te drogen tot het kaneel werd. Leuk om te zien net als dat het erg leuk was om te zien hoe hij palmbladeren vlocht tot dakbedekking, erg knap en erg snel! Natuurlijk wat gekocht, ook helende kaneelolie? En nog een laatste “rondleiding” door het huisje en toen was het weer voorbij. Net als de eerste verschrikkelijke hoosbui, zoveel regen maar wij waren al onder het afdak dus ook droog, toen er vier Engelsen, soakin wet, ons kwamen aflossen. Wij weer een stuk gevaren en langzaam terug via een hele mooie tempel op een eilandje waar slechts 4 monniken wonen. Toen afscheid genomen van een mooie boottocht om vervolgens naar de turtlefarm te gaan waar vrijwilligers de opvang doen van gewonde schildpadden, gehandicapte schildpadden en ook de kleintjes proberen te redden door eieren uit te broeden en ze pas na 3 dagen uit te zetten in zee. Dit omdat ze anders gestolen worden en gekweekt worden voor consumptie en om allerlei luxe art. ervan te maken, echt zielig. Maar ook omdat na 3 dagen het naveltje dicht gegroeid is en ze worden s nachts uitgezet vanweg de grootste overlevingskans. Zo, die educatie heb ik nu ook aan jullie overgedragen,hihi. Er zitten ook een paar albino’s bij want die kunnen niet overleven in de natuur.
Na de turtlefarm zijn we naar de grootste boedha van Azié geweest in Bentota ( waar ook Neil zijn domicilie heeft)incl. museum maar dat stelde niet zoveel voor. Erg slecht onderhouden door de monniken maar die hebben het dan ook wel erg druk met hun telefoons en de mensen vertellen dat ze schoenen uit moeten doen en petjes af moeten zetten. Museum en de vloeren zijn erg smerig, sorry! Hierna gaan we naar het huis van Neil om kennis te maken met zijn familie, (vrouw, 2 dochters en een zoon). We eten wat sandwichjes, gemaakt door de oudste dochter en kletsen wat en komen er al snel achter (waren we al) dat Neil weer naar Ned. Wil komen en heeft ons adres al. Sorry maar dat gaat het niet worden, hoor. Dan worden we op het station gedropt om met de trein terug naar Hikkaduwa te gaan wat nog een heel eind bleek te zijn. Ook dit was natuurlijk weer een unieke en leuke ervaring! Erg bezweet maar wel voldaan moeten we vanaf het station een klein half uurtje lopen en zijn dan ook blij dat we “lekker” kunnen douchen. Nog snel ff proberen jullie onze ervaringen en belevenissen weer te vertellen en dan weer heerlijk gaan eten maar dat bewaar ik voor morgen!! Doei. X x
14-09-2012. Goede morgen, heerlijk uitgeslapen tot 9.00 uur en wat denk je wat? Ze hebben hier kaas, yes. Heerlijk. Zoals gezegd erg lekker gegeten gisteravond. Uiensoep met daarna grote garnalen in knoflookboter met frites en groenten en chocolade ijs na! We hebben ook besloten om hier te blijven. Wat bleek, wij zijn hier een kleine 10 dagen maar kunnen dat ook verdelen in 2 verschillende hotels en dan zou het volgend hotel in Negombo zijn. Dat hotel is slechts 20 min van het vliegveld en heeft 3 sterren ipv 2. Maar dan moeten we wel heeeeel veel bijbetalen en dat gaan we dus niet doen. We zitten hier goed en gaan vandaag eindelijk onze boeken beginnen lezen! En zwemmen in ons heerlijke zwembad maar niet in de zee!! Want tsunami heeft ook hier heel erg huis gehouden in 2004 en daar zijn de littekens nog duidelijk zichtbaar van. Ons hotel heeft destijds de begane grond en de eerste etage verloren. Zijn nu druk bezig met achterstallig onderhoud zoals schilderen en de bovenste verdieping metselen. Leuk om de resultaten te zien day by day. Het gaat te langzaam voor Nederlandse begrippen maar daarom zijn ze hier bijna allemaal wel heel relaxed. Maar zoals gezegd niets mis met ons hotelzwembad en gaan we lekker goed uitrusten, dat hebben we wel verdiend. Het zullen nu ook wel kortere berichtjes worden. Wel te rusten. xx
15-09-2012. Nou het is alweer zaterdag begrijp ik want moet wel elke dag of om de andere dag vragen wat voor dag het is, goed teken toch? Wat ik gisteren nog vergeten was te vertellen is dat we doordat de Sri Lankaanse bus met 50 man was gearriveerd we wel een lopend buffet kregen voorgeschoteld wat uiteraard weer erg lekker was. Het eten is hier uitermate lekker voor onzen Bert maar inmiddels weet het halve hotel dat ons Wilma niet spicy kan eten en wordt mijn eten aangepast, verwende strontkont ben ik hé? Nou gisteren had nog een leuk staartje, want we zijn na het eten toch nog ff naar de buitenbar gegaan. Daar was een feestje aan de gang van een Ned.Lanka bedrijf, Hilcom genaamd die in beton en andere constructie doen. Het was het eenjarig bestaan en dat werd gevierd. We waren al een beetje het zwembad uitverdreven maar dat leverde wel een mooi schouwspel op. Volwassen mannen die vochten wie er als eerste op de waterglijbaan mocht. Kinderen die niet alleen in het kikkerbadje wilde maar ook in het grote zwembad. We zijn een beetje lui geworden met filmen en fotograferen en denken er ook niet aan want is gewoon een heel leuk en ontspannen schouwspel. Dus wij weg, douchen en eten en na het eten vraagt deze en gene of wij ook niet mee willen dansen bij de buitenbar waar intussen een complete disco aan de gang is. Wij dus toch maar naar buiten en in no time heeft Bert zijn eerste Arrack te pakken. Brrr. Weet nog niet of het echt lekker s. Later blijkt dat het een ietwat goedkope versie van Rum of Brandy is. Ondertussen wil een Singalees toch wel met mij trouwen en stuurt Bert terug naar Nederland.
Dat kan ik natuurlijk niet laten gebeuren maar hij mag met mij op de foto. Dat is ook goed maar dan wel meerdere foto’s. Hij is inmiddels al aardig dronken. Wel een erg leuke avond en na een paar dansbewegingen gaan we 23.00 uur richting bed. Feestje duurde tot 22.30 maximaal, mag niet langer van het hotelmanagement. Met een brede glimlach na een geslaagde avond gaan we slapen. Dus vanochtend opgestaan en konden wij dus ook weer heerlijk genieten van een ontbijt buffet met allerlei lekkers maar vooral, jawel, gewoon kaas en ham. Echt lekker na al die eieren,hihi. Dan gaan we ff naar de supermarkt aan de overkant en proberen wat souvenirwinkeltjes te scoren, helaas die zijn er niet zoveel. Deze week maar iets verder lopen maar het is wel erg warm. Zelfs ‘s ochtends vroeg. We kopen 5 liter water in de staats supermarkt maar we hebben ook al een locale supermarkt gespot waar we morgen wellicht ff naar toe gaan, ook voor de kruiden. Daarna snel naar het zwembad waar we inmiddels al een “eigen” plekje gecreëerd hebben. Heerlijk onder de bomen in de schaduw. Wanneer we het aankunnen gaan we ff in de volle zon liggen maar het is pas ons eerste dagje dus maar ff rustig aan. Wanneer we goed en wel lekker liggen met ons boek in de aanslag wordt het ineens wel erg donker. Ik zeg, Bert het lijkt me niet onverstandig om ff naar de kamer te gaan en wanneer we net binnen zijn hebben we de tweede hoosbui van deze vakantie te pakken. Niet slecht toch, en erg mooi om te zien. ook al blijft het natuurlijk ongecontroleerd natuurgeweld. Na zo’n 20 min is het weer voorbij en na een klein uurtje gaan we weer terug en lees ik mijn eerste boek uit! Yes, blije gup! Om 17.30 uur gaan we terug naar de kamer voor onze dagelijkse douche en ons opmaken voor het avondeten wat ongetwijfeld weer een verrassing wordt! Tot over weer een paar dagen denk ik, want moet ook weer proberen te skypen, wat een technieken toch allemaal.
Doei! xx

• 15 September 2012 - 19:33

Hans En Marja:

Ja Ja het gaat jullie goed af dat lees ik wel, lekker genieten van alles en iedereen. Fijne "rust"dagen zonder te veel hoosbuien.
    Groetjesxxx

• 15 September 2012 - 19:43

Joan En Ad:

Lieve vrienden,

Vanuit Duitsland, wij zijn hier voor 3 dagen, lezen wij jullie verslag. Wat kun jij leuk schrijven het is net of wij meereizen!!!! Wat een leuke en `ontspannen` reis en wat zien jullie veel, leuk bij die mensen op bezoek en een heel andere wereld. Maar wat een bofkonten zijn jullie dat er met het eten rekening wordt gehouden dat jullie niet zo van `heet`eten houden. dat zou iets voor mij zijn want ik houd helemaal niet van pittig. Maar het lijkt me een land waar wij ook van houden. doen wij jullie lekker na. Hoeveel foto´s hebben jullie al gemaakt want wij zijn heel erg benieuwd. Geniet er nog van en lees nog op zijn minst 3 boeken uit want dan kom je ontspannen thuis.
    Heel veel liefs

• 16 September 2012 - 07:16

Johan En Elly:

hoi wilma en bert
    het is erg mooi allemaal gezien de foto's en jullie verhaal jammer dat de verbinding slecht is anders hadden we kunnen skypen MAAR niet somber zijn !!
    zondag komen wij even een boom opzeten bij jou en dan doen wij het even dun over
    wat zijn jully toch bofkonten nog veel lezen he , geniet er van
    liefs johan en elly en danny ps tot zondag

• 16 September 2012 - 17:25

Marla:

De laatste week hebben wij in Negombo " ""uitgerust ""en hebben Kim en ik ons een aantal keren laten masseren door een hele mooie toy-boy, ik durfde de eerste keer amper naar hem te kijken voor de massage, maar dat was snel over tenslotte moet je goed kijken en genieten van iets moois toch.
    Wilma en Bert wellicht is er in jullie hotel ook wel zo'n verwennerij.(wellicht iets vrouwelijks voor onze Bert)
    Het is wel lekker he na zo'n reis met zoveel indrukken lekker te kunnen relaxen, dat hebben we op Bali ook van genoten toch Wilma hihi hihi
    Wilma wel knap van je om zoveel te schrijven tijdens je reis .
    Gisteravond had ik jullie op skype alleen jullie wisten het niet, volgens mij waren jullie aan het proberen kontakt met Johan te krijgen , ik verstond jullie en zag jullie (hoera) maar jullie mij blijkbaar niet , op een gegeven moment zei jij Wilma tegen Bert we gaan eerst eten dan proberen we het wel weer , leuk toch, ik zie jullie en jullie weten het niet !!!!
    Hebben jullie Bandare al de groeten gedaan en verteld dat jullie ook op Sri Lanka zijn ??? en dat wij zeker nog eens met hem een reisje gaan maken ( WEL ALS JAN GEPENSIONEERD IS NATUURLIJK !!!!!))
    want dan gaat alles gebeuren zijn jullie net zo benieuwd als ik hihi
    Nou lieve schatten rust lekker uit en niet vergeten water, water drinken , doe ik ook haha
    liefs marla

• 17 September 2012 - 17:46

Ria.13@hotmail.nl:

hallo wel indrukwekkend allemaal maar wel vermoeiend denk ik je hebt wel veel verschillende mooie dieren gezien las ik onze rico en pamela zijn heel lief voor mij nu ik weer alleen ben en zijn familie ook die snappen er niets van maar ja ik ook niet geniet nog lekker samen van de vacantie en rust nog lekkert even uit heel veel liefs en xxxxxxxxxxxxxxxxxxx sria srico en spamela

• 18 September 2012 - 21:56

Chantalleke:

Hee vaakaantiegangers,

Goh ik heb nog niet eens alles kunnen lezen maar wouw zeg! Ik denk wel dat je hier een vakantiegevoel van krijgt jeempie wat leuk. ik ben mijn vakantiegevoel alweer kwijt helaas ... weer is hier brrr bietje koud. vanmorgen dacht ik moet ik de verwarming aan gaan zetten nee toch. Wilma natuurlijk nog proficiat met je verjaardag he! Ik heb natuurlijk aan je gedacht en wat roseetjes op je gedronken op ons balkonneke heerlijk buiten genieten is er dus nu niet meer bij. Het was heel fijn en onze Max dacht dat hij zijn zwemdiploma al had. zwom met zijn band heel het zwembad door (pierenbadje) Hij moet nu afkicken van de aandacht van zijn papa en mama. geniet nog lekker saampjes en tot snel!

grt Chantal en Ben en een hele dikke knuffel van Max xx