Kandy - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Wilma en Bert Spijkers - WaarBenJij.nu Kandy - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Wilma en Bert Spijkers - WaarBenJij.nu

Kandy

Blijf op de hoogte en volg Wilma en Bert

10 September 2012 | Sri Lanka, Kandy

08-09-2012. Goede morgen allemaal , het zijn lekkere tijden. 7.00 uur opstaan, 8.00 uur ontbijten, 9.00 klaar staan om opgepikt te worden. Ontbijtjes zijn hier echt gefocust op de Engelsen en de Singalezen. Eieren, in allerlei vormen, spek, erg vet, bonen in tomatensaus, worstjes en curry’s en rijst en noodles, kortom we komen hier niet om van de honger. Wanneer Neil, onze Cowboy ons ophaalt gaan we eerst naar Pinnawala naar het Olifantenweeshuis. We konden kiezen of het weeshuis of olifanten voeren en berijden maar we hebben voor het eerste gekozen. We hebben al een paar keer op olifanten gereden (luxe probleem) en gevoerd en zien voetballen en dat is toch niet echt ons ding. Het was geweldig leuk om te zien, zo leuk dat we af en toe vergaten om te filmen of fotograferen. Een dertig veertigtal hele grote olifanten allemaal vrouwtjes met kinderen, zo leuk om te zien. Vooral de allerkleinste en er is ook nog een baby bij, die durft nog niet zo goed maar de anderen spelen er lustig op los al dan niet in de gaten gehouden door moeders (of de oppassers).Ook zijn er iets grotere kindjes bij die af en toe proberen te vluchten, de natuur in maar dan moet er zo’n oppasser achteraan om ze te gaan halen,hihi. Door het water op zijn slippers en helemaal naar de overkant van het water. Toen ze op het punt stonden het water te verlaten, we waren er al meer dan een uur, werd ik uit de menigte gehaald om ze komen aaien, dat is best eng omdat sommige olifanten toch wel heeeeel erg groot zijn. Daarna na een fabriekje waar ze papier maken van de uitwerpselen van de olifanten. Interessant en uiteraard zit er wel een winkel bij met wat ze allemaal maken behalve de krant (maar niet heus). Wel kalenders, schriften, doosjes, fotoalbums etc. Toen we terugliepen naar het busje(onze limo met chauffeur) liepen we door een erg drukke winkelstraat met alleen maar kraampjes met zowat allemaal hetzelfde te koop. Druk druk druk. Vandaar gingen we naar de Botanische tuin en daar hebben we zo’n 1 ½ uur rondgelopen maar daar kon je wel een hele dag vertoeven, zo supermooi aangelegd met allerleiplanten, bomen van klein tot heeeeeel groot en dan ook nog naar de orchideeen hal, teveel om op te noemen en toch al zo’n 650 jaar oud. In 1361 waren er al de eerste berichtgevingen over maar dit terzijde. Toen ff onderweg ergens gaan lunchen want het was al tegen drie uur. Sandwich kip en sandwich steak maar ook dat terzijde. Dan naar het hotel zegt de cowboy maar niet heus want we moeten eerst nog langs een gems en jewelerry waar we een ned. Film te zien krijgen over hoe e.e.a. gezocht wordt daar zo’n 30 meter onder de grond, alles met het handje???, dan de uitleg over de verschillende sten zoals saffier, toermalijn, amathist, tijger en kattenogen, topaas, robijn etc. Toen we klaar waren kwamen we, je raad het al in een winkel uit, maar niet voordat we zo’n 3 personen in het “fabriekje” alles met de hand hebben “zien” maken. Toen we dor de winkel liepen moest ik toch wel e.e.a. passen en was mijn ring met diamantjes niks!! In vergelijk met een herinnering aan Sri- Lanka. Ik vind dit erg jammer en probeer het allemaal te begrijpen maar sommige dingen duren nou eenmaal wat langer!! Met lege handen stap ik de winkel uit, Bert was onvermurwbaar en moe maar gelukkig stappen we in onze limo om naar het Hotel te gaan. Niet dus we gaan naar een Cultureel Centrum om een dans en trommel en vuurvoorstelling mee te maken en na een dik uur, inmiddels is het 18.40 uur gaan we eindelijk naar het Hotel, we zijn er stik aan. Snel wat opfrissen en om 20.15 uur gaan we eten. Veel gezien en gedaan maar wel erg vermoeiend. Voor straks wel te rusten en morgen gezond weer op.
09-09-2012. Je zult het niet geloven maar we mogen uitslapen. We gaan, na hetzelfde ochtendritueel, om 10.00 uur met de bus naar de Tempel van de Tand. Het verhaal wil dat daar de boventand van de Boedha bewaard wordt. Deze is ook al eens ergens anders gestolen of gevonden maar uiteindelijk teruggebracht naar Kandy waar hij ook thuis hoort. Het is een erg groot complex met een indrukwekkend museum erbij waar zelfs nog van heel veel landen munten liggen uit de tijd dat men hier geld offerde lang geleden zoals uit Thailand, Birma, Indonesie, Maleisie, maar ook vele VOC munten. Er was ook een complete fototentoonstelling van 1998 toen de Tamil tijgers hebben geprobeerd de tempel te verwoesten wat uiteindelijk door een klein toeval niet helemaal gelukt is. Gelukkig! Na de blote voeten en de omslagdoeken en Bert (jawel , je leest het goed)zijn blouse met lange mouwen (uit Thailand) weer te hebben uitgedaan, omdat we uit de tempel waren, zijn we gedropt in een supermooi winkelcentrum. We hadden 2 ½ uur maar waren al snel naar buiten waar het “echte”leven zich afspeelt en kocht ik nog een lange rok omdat dat hier het lekkerst dragen is. Toen we uiteindelijk te vroeg terug waren was Neil, onze Cowboy< erg verbaasd,hihi. Dan toch maar eerst ff lunchen om vervolgens nog even naar een houtfabriekje te gaan waar men kleuren maakt door hout te raspen van Mahonie, dit vermengen met kokend water en je hebt rood. Vervolgens doe je er een beetje limoensap bij en je hebt geel ,dan een stalen staafje en het wordt gitzwart en dan witte kalk erin en je hebt rose. Hoe meer geraspt hout hoe roder het wordt, mooi he?? Dan door het fabriekje 5x8m met wat stoelen en kasten en olifanten naar beneden en ……jawel we komen in een winkel vol gestouwd met olifanten en boedha’s en Afrikaanse beelden en heel veel kleine prullaria. Ongelofelijk hoe veel. Vervolgens naar het hotel en ging Bert zwemmen en Neil zou ook komen om te zwemmen. Neil kwam wel maar dan naar onze kamer waar ik hem vertelde dat ik aan het pakken was en Bert op hem wachtte in het zwembad. Ik ging alvast pakken voor de volgende dag wanneer we Kandy weer gaan verlaten. Al met al een geslaagde dag. Alweer. Zo meteen nog ff heel lekker eten en op naar het volgend avontuur!!

• 10 September 2012 - 12:12

Marla:

Hallo Beiden

ALLEREERST HARTELIJK GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG

Wilma hier is het telefoonnummer van Bandare
    het zou leuk zijn als je hem eens wilt bellen met de groeten van ons

alvast bedankt +94773056166
    liefs van ons

• 10 September 2012 - 13:12

Ad En Joan:

Hallo lieve vrienden,

We zijn al een heel eind gekomen met het lezen van jullie geweldige reis, maar het duurt nog even voordat we ALLES gelezen hebben, want we zijn gisterenavond pas teruggekomen uit Rome.
    Maar wat een mooie reis maken jullie, wat leuk van die olifanten!!!!! We lezen vanavond samen de rest door. We willen je een geweldige verjaardag morgen toewensen wij zullen er een borrel op drinken!!!!
    Heel veel groetsels van die Nederbelgen.

• 10 September 2012 - 13:48

Hans En Marja:

Wat worden jullie mee op sleeptouw genomen zeg door Neil. Maar je mag dan ook niet klagen dat je te weinig gezien hebt.... Op al die winkeltjes na dan hihihi. En geen RING. Ach Bert neem het haar niet kwalijk....Nou alle gekheid aan de kant het was weer een mooi lees/reisverslag. Op naar het volgende avontuur. Groetjesxxx

• 10 September 2012 - 14:54

Johan En Elly:

hoi als eerst VAN HARTE GEFELICITEERD ALS JE DIT LEEST
    wij moeten zeggen het is een heel mooi verslag heel veel genieten ,en wel uitgerust terug komen he ;
    wij wachten op nog een aventuur liefs johan en elly en danny tot snel weer HOI < HOI

• 10 September 2012 - 21:19

SMary En Tjeerd:

Hoi hoi, allereerst natuurlijk ontzettend gefeliciteerd met je verjaardag sWilma! Met al dat tijdverschil zou het festijn nu toch ongeveer moeten beginnen. Geniet ervan en laat je lekker verwennen!! Verder genieten wij natuurlijk weer van de verhalen, vooral de Leeuwenrots waren we van onder de indruk. Zorgen jullie wel dat je ook een beetje uitrust? Jullie doen namelijk wel heel veel.
    Nou dikke zoenen van ons en blijf genieten!

• 10 September 2012 - 23:47

Nick En Lilian:

Ha lieverds,
    Allereerst: lieve 'sWilma PROFICIAT met weer een jaartje erbij. Wat een verhalen weer. Leuk om te volgen. Een hele fijne tijd gewenst en een fijne verjaardag!
    Liefs en dikke kus, de "de Hoogentjes"

• 11 September 2012 - 10:33

Syl:

Lang zal ze leven, lang zal ze leven; hieperdepiep hoera x x x
    Is weer een heel speciale reis zo te lezen; geniet er nog van.
    Knuf Syl

• 11 September 2012 - 12:04

Ton Van Goch:

Zijn gisteren avond thuis gekomen .We hebben geen verbinding met de leptop aan zee..Wat een schitterende reis hebben jullie alweer. Maar van daag natuurlijk iets speciaal Van harte proficiat met je verjaardag van ons. Wensen jullie nog veel plezier en we blijven jullie volgen.

• 11 September 2012 - 13:03

Martijn:

Hoi Wilma, leuk om je reisverhaal te lezen. Krijg zo al wel een indruk van het land!
    Van harte proficiat met je verjaardag! Geniet van je vakantie en maak er een leuke dag van!

• 11 September 2012 - 13:29

Karin, Martijn En Theun:

Hee lieve mensen,

Mijn hotmail is gecrashd maar gelukkig via google, jullie site weten te vinden!
    Wat een heerlijke verhalen weer! Echt op zijn wilma's geschreven!
    Geniet van je verjaardag vandaag en keep us posted!!!
    Snel weer een keertje daten???

Kus van ons!

• 11 September 2012 - 14:52

Peter En Ankie:

Ha sWilma,
    Happy birthday to you! Maak er een mooie dag en reis van. Enne, blijven schrijven, dan kunnen wij al meteen meegenieten.

Liefs

• 11 September 2012 - 16:41

Hans En Marja:

Hallo happy Birthday. Een fijne verjaardag gewenst met een heerlijk dineetje en wijn!!!! Als het mogelijk is daar? En ook Bert Hartelijk Gefeliciteerd.

• 11 September 2012 - 18:08

Joan En Ad:

Ha lieve jarige,

We zijn gisteren al een heel eind gekomen van jullie geweldige reis!!!! Maar op de 1e plaats VAN HARTE GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG EN DAT ER NOG VELE MOGE VOLGEN!!!!!!!
    Ook Bert van harte. En samen nog veel genieten van deze mooie reis, we kijken uit naar jullie volgende verslag!!
    Liefs de Nederbelgen.

• 11 September 2012 - 22:45

Angela Porru:

Tantissimi auguri a te Wilma!!!Dikke X

• 11 September 2012 - 23:12

Jan Van Es':

Mooi avontuur weer. Fijn dat jullie genieten.wij zijn inmiddels al weer enkele dagen in Toscane aangeland en genieten met volle teugen.
    Ik kan je vertellen dat het geen straf is.
    Ik had nog een vraag ik zou graag een aandenken van sri lanka willen.ivm mijn opa. Je weet dat ik magneten spaar,maar als die er niet zijn ben ik met alles blij,zelfs een echte olifant of een portugeze haan.winkels zat daar begrijp ik.

Groetjes van Jan en yvon .san vinsenzo italie