Bandarawela, Tissamaharama en Hikkaduwa - Reisverslag uit Bandarawela, Sri Lanka van Wilma en Bert Spijkers - WaarBenJij.nu Bandarawela, Tissamaharama en Hikkaduwa - Reisverslag uit Bandarawela, Sri Lanka van Wilma en Bert Spijkers - WaarBenJij.nu

Bandarawela, Tissamaharama en Hikkaduwa

Blijf op de hoogte en volg Wilma en Bert

13 September 2012 | Sri Lanka, Bandarawela

10-09-2012. Vandaag na het ontbijt vertrekken we richting Nuwara-Eliya. Onderweg naar de theeplantage. Eerst allerlei stalletjes met fruit en groenten en zelf gemaakte Roti platen van mais en meel erg lekker en maar 20 roepee. (12 cent)Daarna verschillende stops voor de watervallen en voor de geweldige uitzichten, de thee terrassen en de groentevelden. Echt allemaal erg mooi. Goed onderhouden en veel, heel veel hardwerkende vrouwen vooral. Waar zijn die mannen?? Wanneer we al enkele uren onderweg zijn komen we bij de theeplantage. We krijgen uitleg over de verschillende onderdelen zoals, plukken, wassen, malen, drogen, indien nodig de te grote stukjes eruit halen en natuurlijk de 5 verschillende smaken waarvan wij er waarschijnlijk 3 goed kennen t.w. de zwarte thee de groene thee en de witte thee. De foto’s laten het uitleggen. De dames die er werken zijn not amused en daar kan ik me ook wel wat bij voorstellen. Hard werken in een hete ruimte daar word je niet echt vrolijk van.
Wij krijgen de zwarte thee aangeboden, maar dan de mildere vorm, omdat wij thee zonder melk drinken, de Engelsen krijgen de supersterke thee omdat die wel melk in hun thee drinken. Daarna naar de winkel natuurlijk maar dit keer wordt er wel het e.e.a. aan thee gekocht. Kom maar proeven wanneer je in de buurt bent!Dan door naar het hotel, the Orient in Bandarawela. Wouw dat is leuk, allereerst staat er bij de ingang Welcome Mr. L Spijkers waar ik natuurlijk wel gevraagd heb of Mrs. ook welkom was,hihi. Werd gelijk geregeld. Toen werden er twee kopjes overheerlijk thee aangeboden met zelfgemaakte Cake, erg lekker en erg vriendelijk. Daarna naar de kamer waar we de (ja je leest het goed) Honeymoon suite krijgen aangeboden (zie foto) Een geweldig hemelbed met hemelsblauwe voile erom heen. Een heuse kaptafel in Engels ebony en mahoniehout met aangepaste linnenkast!! Echt helemaal geweldig, waarschijnlijk geregeld door Neil onze geweldige chauffeur voor mijn verjaardag?? Het hotel is een beetje Orientaal, Kolonistisch te noemen. Dan krijgen we nog een afscheidsboek voor Neil aangeboden want over 2 a 3 dagen gaan we afscheid nemen van hem. Een geweldige gids, entertainer, chauffeur en warm mens!! Ik schrijf een wellicht tot ooit brief en dan gaan we ons optutten voor het eten. Als dat net zo goed is als de rest dan zitten we weer goed. Daarna trekken we een flesje wijn open dat we uiteindelijk in de staats supermarkt konden kopen. Op mijn verjaardag alvast natuurlijk,hihi. Tot morgen!
11-09-2012. Goede morgen allemaal, gefeliciteerd met jullie zus, schoonzus, vriendin, collega of wat al niet meer zij,hihi. Zoals verwacht was het diner gisteravond in één woord slecht. Ik heb er zelfs een beetje spaghetti op wat ik normaal niet doe want probeer me natuurlijk aan te passen aan het land waar we zijn. Maar goed de kamer maakte alles goed. Allereerst allemaal bedankt voor de leuke sms jes of mailtjes die ik van iedereen kreeg voor mijn verjaardag. Altijd leuk en gezellig om wat van het thuisfront te lezen. Nogmaals dank jullie wel. Na het ontbijt gingen we op weg naar Tissamaharama maar niet voordat we onderweg bij de verschillende kraampjes zijn gestopt om groenten en fruit te kopen voor Neil zijn familie. Het was aan deze kant n.l. allemaal een stuk goedkoper dan waar hij woont. Ook hadden we een leuk kraampje om wat te drinken waar ik me ff in de “keuken”heb omgekleed want had T shirt aan en hemdje was meer dan genoeg. Ook de W.C. die ver ? achter het huisje/kraampje lag was bijzonder, (zie foto). Uren in het busje en uiteindelijk na de lunch naar het Hotel wat wel okay was. Ff rusten en jawel, onze safaritocht van wat uiteindelijk 5 uren werd kon beginnen. Het was in een woord geweldig. Supergaaf, redelijk ouderwetse Jeep maar dat maakte het alleen maar toffer! Privé met een al wat oudere chauffeur die ontzettend veel wist van alle vogels, zoals Cormoran, Lepelaars, Maraboe, Hornbill, Zeearend, grote groene Parkieten, en vele anderen. Maar ook dieren zoals de krokodil in alle soorten en maten, Olifanten, Zwijnachtigen, Mangouste,Kameleon, slangen, grote hagedissen etc etc. Kortom het was de verjaardag van mijn leven (alweer) alleen jammer, geen luipaarden of beren want die hadden ze (natuurlijk) die ochtend wel gezien. Jammer maar helaas, we hebben al zoveel gezien. Zoals gezegd waren we om 14.30 uur vertokken en om 19.30 uur terug. Doodmoe van alle indrukken en hobbelen in onze oldtimer jeep. Dan snel ff badderen en gaan eten en wat denk je wij waren de enige gasten en ik had nog welal mijn vrienden uitgenodigd op mijn verjaardag. Het was daarentegen wel erg romantisch en erg lekker. Neil kwam er ook nog even bijzitten maar die was al aardig dronken. Toch nog maar even mee naar onze kamer om wat wijn te proeven want dat had hij nog nooit gedronken, zei hij. No het ging als limonade en toen hebben we hem toch maar verteld dat wij naar bed wilden want waren erg moe. Toen hebben wij samen nog maar een wijntje gedronken op mijn verjaardag. Oh ja een heerlijke fles parfum van Thomas Sabo gekregen van Bert en van Neil een leuke kaart met een flesje Jasmijn eau de cologne. Erg lief. Wel te rusten.
12-09-2012. Na een erg goeie nachtrust (maar ik blijf moe) vertrekken we om 9.30 uur naar wat eigenlijk moest zijn onze laatste stop in Hikkaduwa waar we morgen nog een excursie doen en de rest vrij hebben om de laatste dagen te rusten en te lezen. Onderweg zelfde ritueel, wat kraampjes, ff stoppen bij de zee en om wat te drinken en dan door naar Galle naar de VOC. Daar zou nog een heus Nederlands Fort staan. Uiteindelijk daar aangekomen en het staat er ook nog (uit 1639) maar is erg verpauperd en niet onderhouden en veel is dichtgemetseld. Wel bijzonder om dit hier te mogen zien. Ondertussen is het bloedje heet en zitten we alweer heel de dag in onze oldtimer Toyota Hiace busje. Met lekkende airco maar inmiddels ons wel overal gebracht hebbende. Daarna lunchen aan de zee en wat schetst onze verbazing, we gaan daarna gelijk door naar het Hotel wat ernaast ligt, nou ja! We checken in maar niet voordat we de touroperator gezien en gesproken hebben, een enquete formulier ingevuld natuurlijk en nog ff gebabbeld over Neil (waar hij gelukkig wel zelf bij zat,hihi. Ook wordt ons verteld dat wanneer we het niet al te leuk vinden we ook nog halverwege terug naar Negombo kunnen voor een beter Hote ook aan het strand. Ik zeg nog, eerst zien en beleven maar wanneer we in de kamer komen staat ons besluit al vast. We gaan zondag of maandag naar Negombo voor een ietwat luxere afsluiting van onze weer geweldige ervaringen. Kamer is niet bijzonder maar wel met uitzicht op zee waar we toch echt wel een paar daagjes van willen genieten. Nu zitten wij op ons balkon te genieten van een lekker wijntje ( voor de kenners onder ons, een Pinotage uit Stellenbosch Zuid-Afrika) en kijken uit over de zee die hier aardig tekeer gaat. Oh ja hier was ook het drama met de Tsunami en 2004 en overal kun je nog wel e.e.a. van terugvinden. Zeker langs de kust. Nu komen er weel heel veel vleermuizen overvliegen want het gaat donker worden dus ik ga afsluiten. Over een dag of 3 laat ik wel weer van me horen want we gaan niet meer zo heel veel doen. Bedankt weer voor het meebeleven en tot strakjes dan maar weer. Lieve groetjes van ons voor jullie allemaal.

• 13 September 2012 - 16:02

Marjonneke/peerke/suusje/sanderman:

Hallo luitjes daar ver weg van hier!

Jullie genieten ervan zoals ik lees, geniet nog verder en nogmaals van harte, ik had het via facebook ook gedaan en een kaart gestuurd, die je wel ziet als je thuis bent!

Hier alles ok, gisteren wezen stemmen en de vvd heeft gewonnenn met op de 2e plek pvda, 2 zetels verschil!!!

Doei doei pmss xxxx

ps: ook goed nieuws we hebben er een nieuw familielid bij, maar dat zal je nog wel horen ........

• 13 September 2012 - 16:20

Ton Van Goch:

Als je bang bent van die vleermuizen is er altijd Bert die je kan troosten.Wat natuur betreft heb je zeker niet te klagen .Geniet nog veel van je vacantie.Voor dat je het weet is het weer voorbij.

• 13 September 2012 - 17:41

Joan En Ad:

Hallo lieve vrienden,

Wat een geweldige reis!!!! We hebben inmiddels alles gelezen, het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wel een uitgebreid verslag wat schrijf je leuk en boeiend. We beleven de reis met jullie.
    We komen gelukkig heel erg snel bij elkaar en dan kunnen jullie nog uitgebreider vertellen we kijken er naar uit!!!!! Nog veel plezier en tot bellens!!!
    Liefs,
    De Nederbelgen
    XXXXXXX

• 13 September 2012 - 21:26

Syl:

Pfffff wat een reis zeg; kop weer vol waarschijnlijk dus nou nog lekker met z'n tweetjes ff genieten van rust, zon, zee en strand. Tot snel, Syl x

• 14 September 2012 - 10:52

Johan En Elly:

NOU ERG INDRUKWEKKEND ALLEMAAL
    en den nu een paar dagen uitrusten en zonne op het strand
    echt een mooi verslag bedankt daarvoor
    liefs johan en elly en danny

• 14 September 2012 - 15:37

Tessy:

WILMA, NOG VAN HARTE GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG.
    PARFUM EN 4711 BOLDOOD.... HIHI ( DAT WAS HET TOCH?) HELPT MISSCHIEN WEL TEGEN VLEERMUIZEN EN WESPEN.BERT ZWEMT REGELMATIG IN HET WATER EN JIJ. ALLEEN IN HET GELD?
    GENIET NOG SAMEN VAN ALLES EN IK BLIJF JULLIE VOLGEN.
    TOEDELOETJES EN GROETJES TESSY,

• 15 September 2012 - 17:04

Len:

Hoi lieve twee, En nu maar even heerlijk relaxen! Ga niet te veel in de volle zon liggen, slecht voor de huid. Dus, eindelijk tijd voor een boek, heerlijk. Bij ons alles OK. Mooi nazomerweer tot na het weekend. Het culturele leven weer helemaal van start, altijd heel gezellig. Gaan straks bij vrienden eten. Fijn weekend verder en tot....Liefs Len

• 17 September 2012 - 17:07

Sria Srico En Ons Pamela:

nou dat is wel indrukwekkend en dan ook zo verschillende dieren gaaf maar zo ik gelezen heb ook wel vermoeiend nu nog lekker samen tot rust komen heerlijk toch ik heb je ingesproken met je verjaardagmaar dat hoor je wel als je weer thuis bent nou zus en zwager geniett er nog even lekker van samen en weer tot gauw gr xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx sria