Lijiang - Reisverslag uit Peking, China van Wilma en Bert Spijkers - WaarBenJij.nu Lijiang - Reisverslag uit Peking, China van Wilma en Bert Spijkers - WaarBenJij.nu

Lijiang

Door: wilma en bert spijkers

Blijf op de hoogte en volg Wilma en Bert

19 Oktober 2011 | China, Peking

Zaterdag 15-10-2011. Redelijk goed geslapen ondanks dat het gisteren erg laat geworden was door alles te lezen en de foto’s te versturen. Half 8 gaan ontbijten en daarna snel de koffers in de bus en afscheid nemen van Lhasa en zijn lieve mensen. We krijgen allemaal weer een witte sjaal voor goeie reis en wel terugkomen. Daarna de bus in naar het vliegveld van Lhasa waar we tegen 11.30 uur vertrekken naar Yunan oftewel Shangri-la. Het schijnt ook nog onder Tibet te vallen met in ieder geval 120.000 inwoners waarvan de helft Tibetanen. We zijn er benieuwd want de komende twee weken moeten we wel meer natuur gaan zien en Bert is al helemaal Happy. Die is niet zo van de steden maar al helemaal niet van de tempels, kloosters etc. en daar hebben we er al teveel van gezien. Zelfs de boedha’s kunnen we al uittekenen. Dus op naar de natuur maar wanneer?? Nu eerst in het vliegtuig=2e vlucht binnen China en inchecken in hotel waar ik meteen naar bed ga want ik ben een beetje ziek, een goeie griep maar ik ga nu echt ff uitzweten. Tot later, doei.xx. Heel de middag geslapen en Bert gaat met de meute mee het dorp in en de barretjes enzo verkennen. Dan gaan zij met een groep eten in Restaurant Lhasa wat een aanfluiting was. Daarna komt hij even bij me kijken en ik vraag om iets kleins te eten, het wordt een frietje maar is hartstikke rauw en ik besluit weer te gaan slapen. Bert gat beneden in het Hotel met een groep de kachel stoken, jaja, s’avonds is het hier erg koud. Met twee dekbedden is het wel te doen,hihi. Ik hoor Bert niet meer op de kamer komen en ik slaap tot de volgende ochtend 9.30 uur.
Zondag 16-10-2011. Eigenlijk niet zo heel veel te vertellen. Gaan zo tegen 12.00 uur het dorp in om te shoppen,het lijkt wel Tirol i.p.v. Shangri-La,hihi. Alles houten huisjes en alles aan souvenirs hetzelfde, veel kitsch, Sorry Jan van B. is geen vooroordeel het is gewoon zo. Maar ik ben ook nog niet helemaal de oude, wellicht ligt het daaraan,hihi. We struinen wat door de straatjes, het blijft toch bijzonder alhoewel dat ik nog een keer moet benadrukken dat ik meer onder de indruk was van Tibet maar dat mag wel denk ik. We drinken ergens warme chocomel en kopen een heuse windstopper voor mij, Bert had al een T shirt,hihi. Ben nog erg moe en erg verkouden maar ik laat me niet stuk krijgen en heb mezelf max.3dgn gegeven omweer beter te zijn! Dan later op de dag gaan we bij Olive en Noah resturant heerlijk een beetje Westers eten. Soms ben je Chinees eten en Yak beef wel een beetje beu. Ik eet goed, en moe en vroeg gaan we weer naar het Hotel waar ik gelijk mijn bed in duik en Bert nog ff met de mannen beneden een biertje drinkt van 3.3% alcohol,hihi. Bij de kachel die ze zelf stoken. Wel te rusten!!
Maandag 17-10-2011. We staan weer vroeg op want we moeten minstens 6 uur in de bus zitten want we vertrekken naar Lijiang en gaan om 8.30uur rijden.
We maken verschillende stops waaronder de beroemde de Kloof van de Springende Tijger (Tiger leap Gorge) rg touristisch maar erg mooi om te zien. Alles bij elkaar zo’n kleine 1500 treden omhoog en omlaag. Goed om je griep zsm weg te krijgen. Het verhaal gaat dat de tijger daar in twee sprongen over een kloof van ongeveer 35 meter sprong. Dat is, zeker voor een tijger wel erg ver. Maar het is een prachtige trekpleister met mooie uitzichten en heel ruw en hard kolkend water. Super! Dan een snelle heerlijke lunch en door naar Lijiang waar we tegen de avond aankomen en alleen nog maar een snelle kijk in het oude stadsgedeelte maken samen met Helen onze heerlijke leuke en gezellige gids. In plaats van naar de Naxi (Nakhi minderheid)mensen en concert te gaan(dat wil je echt niet horen, superbejaarde mensen die tijdens hun jankconcert zelf in slaap vallen) belooft ze ons dat ze voor ons zal zingen want ze was ooit tweede in een zangwedstrijd, en ja echt waar, ze doet het en het klinkt nog geweldig ook. We zijn allen een beetje gaar en besluiten na de “rondleiding” via de Barstreet terug te gaan naar het Hotel en snel slapen want morgen hebben we een vrije dag en gaan we die superdisneystad zoals we die nu al noemen onveilig maken.
Dinsdag 18-10-2011. We staan om 8.00uur op en gaan op ons gemak ontbijten en hebben om 10.00 uur afgesproken om met z’n zessen, Renate en Jos en Christine en Marja, en wij naar de oude binnenstad te gaan. Ik merk dat ik mijn lievelingsbroek heb laten liggen in Lhasa en wagen een poging om hem terug te krijgen maar helaas…….geen broek gevonden. Proberen snel te vergeten maar dat lukt aardig wanneer we eerst naar het mooie park gaan van Chief Mu’s Mansion gaan en Black Dragon Pool een schitterend park, paleis en jawel 413 treden naar boven waar we een “schitterend” uitzicht hebben over de stad en de Berg van Jade. Dan, na even gerust te hebben, gaan we naar het oude stadscentrum met zijn traditionele houten huizen en de Nakhi minderheid in traditionele kledij. Tegenwoordig staat de binnenstad van Lijiang op de Wereld erfgoedlijst van Unesco. We struinen de binnenstad af, lunchen in een heel erg lekker en goed half westers café en gaan weer door met “shoppen”. Je raakt haast niet uitgekeken terwijl het toch allemaal hetzelfde is, souvenirs en natuurlijk overal hetzelfde. Helaas ik koop niets, ja echt waar maar onze dames uit Etten Leur die lusten er wel pap van. Sjaals in alle soorten en maten, armbandjes, tasjes, lap stof,etc. Het gaat vooral Christine goed af,hihi.
Het stadje heeft een wirwar van smalle straatjes en je blijft lopen en kijken. Vooral wanneer het donker wordt en alle lichtjes (en dat zijn er heeeeeeeel veel aangaan kijk je je ogen uit. Je vraagt je af waar al die mensen vandaan komen op een gewone doordeweekse dag. Allemaal Chinezen en een handjevol Europeanen waaronder wij. Dan gaan we (heerlijk) eten in het Prague house met een lekker glaasje wijn, jawel ons eerste glaasje en we besluiten om er maar meteen twee te nemen,hihi. Bij de vraag of we een flesje mee kunnen nemen blijkt dat we de voorraad helemaal opgedronken hebben en dat waren toch wel 4 glaasjes! We blijven er wat hangen en besluiten om er morgen ook heen te gaan want het was heerlijk en gezellig en erg schoon. Daarbij hebben ze er ook WiFi en kan ik jullie eindelijk weer eens laten weten hoe en wat, en je ziet wel het is een heel verhaal geworden. Moe maar voldaan gaan we naar het hotel en naar bed. Snow Mountain hebben we gelaten voor wat het was. Een superhoge berg 5500 meter hoog met een supersnelle kabelbaan maar alles zat in de mist en erg duur.Al met al een gezellige dag en veel gezien, vooral de Barstreet niet vergeten waar de meisjes in allerlei kostuums je naar binnen willen lokken met veel, heel veel herrie, en prijzen die Europa overstijgen! Dan maar lekker slapen want morgen hebben we weer een druk programma. Doei!
Woensdag 19-10-2011. Vandaag gaan we fietsen, jawel, je leest het weer goed. De tweede keer deze vakantie e staan zoals afgesproken om 8.30uur voor bij het hotel om onze fietsen te gaan halen. Natuurlijk veel te klein maar dat mag de pret niet drukken. Bert een mountain bike en ik een gewone fiets met mandje voorop, altijd handig! We gaan het platteland verkennen waaronder het fotogenieke Baisha, een rustig leuk dorp met typische Nakhi huizen en de wereldberoemde Dr.Ho. De man is een groot kruidengeneesheer en al overal geweest, ook op TV. Hij gaat er erg prat op en is inmiddels 89 jaar! We krijgen allemaal een gratis consult, voor wie wil, met of zonder donatie want alles is uiteraard gratis. Een bijzondere man en ook erg bescheiden,hihi. We hebben dan al minstens een uur gefietst en moeten ook natuurlijk nog wel ff langs de plaatselijke souvenirshops waar we ons laten verleiden tot het kopen van een Chinees (soort) schaakspel. In plaats van koning en koningin een Generaal en Keizer. Erg mooi vinden wij. Dan gaan we door voor de lunch en die is in Shuhe Old Town. Wat denk je wat, ik had het erover met Toon, mijn sportleraar, daar woont zijn vriend en heeft daar een Guesthouse Nomad geheten! Weddenschap dat ik dat vind en jawel gevonden,hihi. Was ff zoeken maar het resultaat mocht er wezen. Erg pittoresk, mooi, romantisch en schoon. Helaas Peter de eigenaar was net vandaag naar Shangri-la waar wij vandaan kwamen. Zijn vriendin was er wel, dus snel ff wat foto’s gemaakt en een Milkshake gedronken. Erg gezellig en fijn. Kicken! Snel terug naar de groep waar we na de lekkere lunch met vis terug gaan fietsen naar Lijiang. Helaas het begint erg hard te regenen maar dat mag de pret niet drukken. Mijn windstopper blijkt ook een rainstopper te zijn. Nat maar gezellige dag en erg voldaan. Tegen 16.00 uur thuis en nu dit alles geschreven om zo meteen naar Prague Cafe te gaan waar ik probeer dit verslag te versturen. Vanavond nog lekker ff eten en drinken daar en een supermarktje zoeken voor wat ontbijtachtige dingetjes maar dat gaat wel lukken. Tot de volgende keer en bedankt allemaal voor de leuke reacties die er ongetwijfeld weer zullen zijn. Het is erg leuk om van het thuisfront te lezen en leuk dat jullie het ook leuk vinden om onze superreis te volgen. Tot later maar weer. Wellicht met foto’s. Doei, veel liefs van ons BenW. xxx

• 19 Oktober 2011 - 12:07

Johan En Elly :

hoi s'wilma en bert julliegaan toch ook voor de rust op vvacantie let ook een beetje op elkaar en dan hoop ik dat ze voor jou dagboek ook zoon grote kaft hebben O'mocht je toevallig een mooie niet te groote boeda tegen komen voor bij ons in de hut bvd ( eet en rust voldoende)
    liefs johan en elly

• 19 Oktober 2011 - 13:58

Toon:

ben zeer beniewd naar de foto's Wilma. Veul plezier nog. Toon.

• 19 Oktober 2011 - 14:11

Marla:

Jeminee wat een reis en wat zien jullie veel, geweldig.
    Als jullie terug zijn zullen jullie waarschijnlijk wel aan vakantie toe zijn vrees ik.
    Maar geniet nog even door.
    En kunnen jullie voor mij niet zo'n grote boedha meenemen (haha)want tenslotte moet je die krijgen toch ! en als ze er daar er toch zoveel van hebben.
    u schattekes geniet verder
    liefs van marla

• 19 Oktober 2011 - 14:22

TESSY:

ZO WILMA EN BERT, JULLIE WORDEN NOG SPORTIEF MET DE FIETSEN. ER WORDT WEL VEEL GESCHREVEN HIH HI DOOR WILMA MAAR EH.........KENNEN JULLIE AL EEN CHINEES GRAPJE?
    MAG JE ALTIJD DOORSTUREN.
    LIEVE GROETJES TESSY,

• 19 Oktober 2011 - 19:07

'sLil:

Lieve schatten,
    Fijn om te vernemen dat het jullie zo goed gaat. Ben je al weer wat opgeknapt Wilma? Volg jullie verhalen heel graag (net of ik zelf een beetje meereis...). Veel plezier verder.
    Dikke kus 'sLil

• 19 Oktober 2011 - 22:09

Joan En Ad:

Vooral het laatste stuk over Lijiang is voor ons heel herkenbaar. Ook wij hebben daar de zelfde fietstocht gemaakt. erg gezellig. Wij noemden het Valkenburg, maar dan op z'n Chinees.

Nog veel plezier de laatste dagen in de natuur van China

Groetjes van de twee uit marokko

• 20 Oktober 2011 - 10:27

Jeanne Van Goch:

Hallo Wilma en Bert.
    Wat een geweldige vacantie is dit voor jullie hoor.Geniet zo veel als je kunt samen want dit is weer zo,n reis die je meestal een keer in je leven doet.Natuurlijk is het vandaag 20 oct een datum die heel speciaal is voor jou en ons wij denken aan jullie.
    Heel veel liefs en a lots of love xxxxxxx
    Many greetings Jeanne & Ton.

• 24 Oktober 2011 - 14:47

Len:

hallo daar! het is een feest om jullie avonturen te lezen temeer daar ik me e.e.a. heel goed kan voorstellen. Ik hoop Wilma dat je inmiddels weer wat bent opgeknapt. Doe het gerust nog even een beetje rustig aan hoewel ik me kan voorstellen dat je geen minuut te verliezen hebt!! (volgens jouzelf dan wel). Hier gaat alles goed. Je had ook Marius kunnen tegenkomen in Beijing, hij is daar onlangs 10 dagen geweest.
    Lieve twee, geniet lekker verder. Wijvolgen julie reis vanhieruit met een goed gevoel. Dikke kus. Len