Gyantse en Shigatse - Reisverslag uit Peking, China van Wilma en Bert Spijkers - WaarBenJij.nu Gyantse en Shigatse - Reisverslag uit Peking, China van Wilma en Bert Spijkers - WaarBenJij.nu

Gyantse en Shigatse

Door: wilma en bert spijkers

Blijf op de hoogte en volg Wilma en Bert

14 Oktober 2011 | China, Peking

Dinsdag 11-10-2011. Daar zijn we weer, je hebt ons even moeten missen maar dat kwam omdat we geen internetverbinding hadden. Vanmorgen vroeg uitgecheckt en naar Gyantse gereden. Dat was een tocht van 9.00 uur maar zo voelde het niet. We hebben nog nooit zoiets moois gezien. We reden alleen maar door natuur, de bergen en de Himalaya met sneeuw op de toppen. Spectaculair mooi met vele tussenstops waar stoepa’s staan, leuke dorpjes en last but not least het heilige hemelsblauwe Yamdrok Tso meer, één van de heilige meren dat je vanaf de afdaling een heel groot stuk kunt volgen. Het heeft de vorm van een kreeft met scharen. Uiteindelijk in Gyantse aangekomen en is het een stad die weinig beïnvloed door de Chinese Invasie. Er hangt een bijzondere sfeer en we gaan snel opfrissen en een restaurant zoeken. Er worden landkaarten gekocht en we worden door een hele lieve en mooie jongeman uitgenodigd om in “zijn” restaurant te komen eten. Het blijkt een Tibetaans, Nepalees, Chinees, Indiaas restaurant te zijn waar uiteindelijk de rest van de groep ook zit. We eten er heerlijk en op de achtergrond staat een cd op met Tibetaanse monniken en “yoga”muziek. Deze cd koop ik na afloop en we gaan richting hotel om lekker vroeg te gaan slapen. Buiten aangekomen is het inmiddels pikdonker en uitgestorven en ineens is de stad een beetje luguber en lijkt het meer op een spookstadje. Snel doorgelopen en slapen!
Woensdag 12-10-2011. Voordat we Gyantse gaan verlaten gaan we eerst vanmorgen vroeg naar de enorme Kumbum ,(betekent 10.000 beeltenissen) de grootste Chörten van Tibet. Dit is een soort Stupa of pagode. Binnenin bevinden zich vele heilige boedhabeelden en boeken. Deze is bijzonder groot en er bevinden zich maar liefst 108 kapelletjes in.Erg mooi ook maar inmiddels zijn we wel een beetje tempelmoe. Daarna nog wat gekocht bij de kraampjes van de tempel en vervolgen we onze busreis naar Shigatse. Eén van de belangrijkste landbouwgebieden en de tweede grootste stad van Tibet. Het is ook de hoofdstad van de provincie Tsang. Vroeger een handelsstad maar later vooral beroemd vanwege het Tashilhunpo klooster, de thuishaven van de Panchen Lama, na de Dalai Lama de belangrijkste geestelijk leider. Wellicht gaan we daar nog e.e.a. van zien maar nu was het eerst lunchen, inchecken in het Yak hotel en ff een zgn dakterras zoeken en ja alles gevonden maar geen dakterras,hihi. Dan terug naar het hotel om om 19.30 uur klaar te staan voor het diner met taart want er is een jarige in de groep, Sylke, maar ik mag Syl zeggen dat is voor mij makkelijker. We zijn benieuwd want de groep is erg groot en daarom vinden we het niet zo tof om met zovelen te gaan eten. Wellicht vanavond meer hierover maar nu ga ik me snel ff omkleden.Doei. Oh ja erg bijzonder was het niet ze kreeg wel een hele leuke taart van ons met heel veel gifgroen en geel en roze en zijn we uiteindelijk toch daar maar blijven eten.
Donderdag 13-10-2011. We staan vroeg op en gaan naar de grootste?? Staande bronzen boedha van Shigatse en al snel blijkt dat er wel weer 4 of 5 tempels bijstaan en we moeten ze natuurlijk allemaal even bezichtigen. Ik zeg er iets van tegen de gids want wij wilen ook heel graag de 8km lange kora lopen, dat is een soort bedevaart langs heeeeeel veeeel koperen gebedsmolens en we waren erg benieuwd want de kora die we een paar dagen geleden hadden gelopen overtrof onze verwachtingen. Als klap op de vuurpijl blijkt ook nog eens dat we voor de filmcamera 1800 yuan is zo’n kleine € 20,00 moeten betalen. Dat sloeg alles en dat voor een tempel die eigenlijk van iedereen is hihi. Dan maar geen foto’s of film we waren toch al tempelmoe. Daarna gaan we nel een snack kopen en beginnen we met 4en (Marja, Christine en wij) aan de Kora wat erg leuk was maar lang niet zo mooi! We zijn verwend. Op het einde komen we een mevrouw met haar kleinkind, denken wij, tegen en die wijst ons hoe we het snelst weer in de “bewoonde”wereld komen. We komen hihi precies uit bij de plaatselijke markt met souvenirs waar ik na enkele kramen bezocht en gekocht te hebben wordt geslagen door een vrouw omdat ik iets NIET wil kopen. Het doet niet pijn maar ik ben zo onthutst dat de tranen in mijn ogen springen. Heel de markt gaat zich ermee bemoeien en er worden duizend excuses aangeboden en ik zeg dat het okay is maar dat ik ben geschrokken, in handen en voetentaal. We maken dat we wegkomen en gaan ergens een biertje drinken op een dakterras. We kopen wat eten voor de lunch en ontbijt van morgen want moeten vroeg weg , terug naar Lhasa. Dan gaan we eten met z’n zessen bij the Third Eye in Shigatse maar is niet zo lekker als die in Lhasa. Dan snel naar het hotel want ik word ziek (griep) waarschijnlijk van de airco. Hopelijk morgen beter! Wel te rusten.
Vrijdag 14 oktober 2011. Vanmorgen om 9.00uur vertokken met de bus naar Lhasa waar we de rest van de dag vrij hebben om nog wat souvenirs te kopen. De busrit is een hel want ik voel me erg beroerd en slik keelpastilles en paracetamol, heb 3 truitjes aan (25graden) en nog heb ik het koud. Ik slaap gelukkig veel onderweg en uiteindelijk met vele plaspauzes bij allerlei kraampjes zijn we rond 13.30 uur in het Hotel van een paar dagen geleden voor een laatste nacht en dan gaan we morgen naar Shangri-la. Weten we niets van maar ik ken het wel uit een liedje,hihi. We gaan nog ff rusten en ik lees in één ruk mijn boek uit (Haar naam was Sarah). Om 16.00uur gaan we voor de laatste keer in Lhasa de kraampjes langs maar het i allemaal hetzelfde. Jammer dan maar een pintje op het dakterras. Dronken zullen we hier nooit worden. Wijn is niet te drinken en bier is geloof ik 4% alcohol,hihi. Is ook wel eens gezond. We besluiten te blijven eten op het dakterras bij Mandala maar het is niet zo’n succes. Na het eten op het gemak teruggewandeld en kan ik endelijk weer eens mijn dagboekje schrijven en jullie allemaal weer op de hoogte brengen. Dus nogmaals allemaal heel lief bedankt en tot ? ik weet het niet want je kunt zoals eerder gezegd niet overal internetten. Doei en lieve groetjes van ons tweetjes.
Oh ja, Ria het is gelukt!xx Cristel alles hat geklappt en voor de overigen heel lief en leuk dat jullie ons volgen en reageren. xxx

• 14 Oktober 2011 - 17:41

Jan En Yvonne:

heerlijk dat jullie zo genieten.dat nemen ze jullie nooit meer af.
    wilma zorg dat je niet ziek wordt dat kun ke daar niet hebben ,laat bertje je maar lekker in de watten leggen dan komt alles goed.
    geniet er nig van en hang wang pinh pong uit nederland

• 14 Oktober 2011 - 17:52

Karin, Tijn En Theun:

Nou zeg een klap op de markt, ge maakt wa mee als vredestein band! Mooie verhalen weer hoor, heel bijzonder!
    Fijn om zo mee te morgen genieten!

Kus

• 14 Oktober 2011 - 18:19

Marja En Hans:

Nou avontuur heb je zeker zeg. Meer als genoeg denk ik. Ik lees vaak dat het eten tegenvalt.? Mis je de belse patatekes? hihihi.
    Veel genieterij.. groetjes.

• 14 Oktober 2011 - 19:18

Joan En Ad:

Het is toch wel bijzonder dat we elkaars wedervaardigheden lezen. De een vanuit Tibet en China, de ander vanuit Marokko. Twee heel andere werelden dan die in Nederland/Belgie.

Leuk dat jullie het zo naar jullie zin hebben, en dan komt er nog een erg mooi gebied in China, met de mooiste show op aarde als toetje op het einde van jullie reis.

Groetjes van twee reizigers uit

Marokko

• 16 Oktober 2011 - 07:51

Christelbrenner:

Na meine lieben Beiden, Ihr habt ja nun schon soooo viel gesehen und erlebt, passt nur ein bisschen auf, dass Ihr auch mal etwas zur Ruhe kommt. Es ist doch sehr anstrengend, denke ich. Auch die Eindrücke, die müssen ja auch erst mal verarbeitet werdenAlso, ich bin immer schon kaputt vom lesen...haha! Freitag waren Elly en Johan bei uns, es war ganz schön, nur haben wir auch nicht geschlafen, die ganze Nacht geredet.Aber das war ok.Wie immer wünschen wir Euch noch ganz viel Spass und passt auf Euch auf! Bis bald, baldxxxx Backy en Christel

• 17 Oktober 2011 - 12:34

Ton V Goch:

Wij zijn erg blij dat jullie er zo van kunnen genieten.hopelijk sloeg de vrouw niet te hard.Aldoende leert men. Nog veel plezier van ons.

• 17 Oktober 2011 - 16:47

Marla:

Hallo samen
    De laatste paar weken begin ik toch echt grote afstand te voelen !!
    Blij dat alles goed gaat in dat verre land.
    Hier alles okay
    Als ik het goed heb zitten jullie nu op de helft toch, dan kan ik beginnen met het aftellen
    Hou nog even vol .haha
    liefs groetjes marla en jan