Xian en Tibet - Reisverslag uit Peking, China van Wilma en Bert Spijkers - WaarBenJij.nu Xian en Tibet - Reisverslag uit Peking, China van Wilma en Bert Spijkers - WaarBenJij.nu

Xian en Tibet

Door: wilma en bert spijkers

Blijf op de hoogte en volg Wilma en Bert

08 Oktober 2011 | China, Peking

Woensdagmiddag 05-10-2011 na het internetcafé moeten we om 17.00 uur klaar staan om te vertrekken naar Xian met de nachttrein. Een hele belevenis en we zorgen ervoor dat we een coupé krijgen voor “ons” zessen. We trekken inmiddels veel op met Renate en Jos (Zeeuws Vlaanderen, Clinge) en de twee vriendinnen Christine en Marja uit Etten Leur en het gaat erg gezellig. Ook mag ik beneden slapen en daar ben ik erg blij mee. De mannen slapen in het bovenste gedeelte want dat is het meest claustrofobische,hihi. Kortom lekker koffie drinken wat kletsen om elkaar wat, of nog beter te leren kennen en op tijd proberen te slapen want de dagen in Beijing waren erg vol dus ook erg vermoeiend.
Donderdag 06-10-2011. Een hele belevenis en totaal niet geslapen, de overigen gelukkig wel beginnen we aan ons avontuur in Xian. De blauwe Pagode, vond ik eigenlijk wel mooier dan de tempel of Heaven of de verboden stad maar dat is smaak wellicht. Mooier eenvoudiger en toch weer helemaal anders. Toen de Terra Cotta fabriek,(natuurlijk) en daarna een lunch, (in een echte vreetschuur) bijna elke dag hetzelfde. Rijst, spinazie, ei met tomaat, vlees, andere groenten, noedels etc. Meestal wel lekker maar er zit wel verschil in waar en hoe groot het restaurant is. Na de lunch gaan we naar het Terra Cotta leger waar we wel enkele uren vertoeven voordat we alles gezien om 18.00 uur naar de kruidenmarkt die gelukkig gesloten is. We zijn weer erg moe en willen eten en naar bed. Tassen afgegooid in een mooi hotel met flink wat meer ruimte dan in Beijing om snel ff samen met Renate en Jos nog wat te gaan eten maar niet teveel want we moeten vannacht weer om 4.00 uur op omdat we om 5.00 uur naar Xining. Oh ja en weer moeten we gaan pinnen want dat kan niet waar we naar toe gaan. Het is zo druk en lawaaierig in de stad dat we blij zijn dat we met z’n vieren zijn. Dan snel naar het hotel terug waar we de tassen gaan herinrichten en niet vergeten om spullen voor de volgende slaaptrein “De hemeltrein naar Lhasa” apart te houden. Tegen 23.00 uur gaan we slapen maar niet voordat ik een uitgebreide hete douche genomen heb. Ik smeer me eerst in met spiroflor en ga snel slapen.
Vrijdag 07-10-2011. Om 4.00 uur opgestaan en ik voel me als herboren. De spierbalsem en de hete douche hebben me goed gedaan. Bert gaat douchen en ik ga koffiezetten. Dan snel alles goed bij elkaar zoeken en inpakken en we vertrekken naar Xining met het vliegtuig waar we na 1 uurtje al aankomen. Dan snel met de bus naar het treinstation waar we al heel veel Tibetanen en Mongolen tegenkomen. Mooi kleurrijk en gaan ons inchecken voor de 24 uurse hemeltrein naar Lhasa. Een hele onderneming en spectaculair. We hebben ook veel bekijks met onze voetbalshuttles wat al redelijk gaat. Ook onderweg, we zitten nu in de trein zien we veel en lachen we heel wat af maar daarover later meer want we gaan eten en zitten nu op 3300 meter hoogte. Tot later!
Zaterdag 08-10-2011. Nou het was een helse reis maar we hadden hem voor geen goud willen missen. We zijn uiteindelijk maar tot 5200m hoog gekomen en onderweg in ieder geval vaak op 4500m of meer gezeten. We hebben gekaart, gelezen, gegeten, veel wild gezien waaronder Yaks, wolven, hertjes en roofvogels. De sanitaire voorzieningen lieten erg te wensen over en zijn we vaak met bergschoenen de w.c. ingestapt maar ik zal jullie de verdere details besparen. Na zo’n 24 uurse hemeltrein naar Lhasa waarin we toch wel erg lekker geslapen hebben zijn we vanmiddag om 16.00uur in het hotel Flora aangekomen waar het erg warm en erg sober is. Verschillende mensen uit de groep hebben toch wel aardig wat problemen met de hoogte en waar ik het meest bang voor was is dat ik nog nergens last van heb gehad alleen een lichte hoofdpijn. Maar je hoort mij niet klagen. We hebben met weinig mensen uit de groep echt contact alleen de eerder genoemde maar dat is meer dan genoeg! Na het inchecken, de details voor de volgende dagen maar het gaat erg mysterieus. Er lopen veel militairen in colonne door de straten te patrouilleren en zijn erg provocerend, wapens in de aanslag en erg jong. Gaat nergens over maar er is blijkbaar al wel e.e.a. gebeurd een aantal weken en maanden geleden. We negeren ze gewoon en gaan na het douchen eten bij the Third Eye, erg lekker en moesten samen wel 9 euro afrekenen incl. drank. Daarna terug naar het hotel waar de mensen erg vriendelijk zijn en willen we een beetje vroeg gaan slapen want morgen hebben we een redelijk druk programma. Wij vinden het hier helemaal geweldig en de Tibetaanse mensen vinden wij veel vriendelijker dan de Chinezen. Het is hier wel veel armer, nog wel. Wel te rusten en Ad en Joan een geweldige reis toegewenst. Zorg goed voor jezelf en voor elkaar! xxBenW

• 08 Oktober 2011 - 18:18

Lucre:

hoi wilma en bert,
    hopelijk gaat het snel de goede kant op met je hoofdpijn, wilma. veel plezier met de drukke agenda van morgen! x

• 09 Oktober 2011 - 16:12

Christel:

Na, wenn Ihr wieder zu Hause seid, müßt Ihr noch 3 Wochen Urlaub nehmen, um auszuschlafen. Wir wünschen Euch noch viel, viel Spass
    xxx Christel en Backy

• 09 Oktober 2011 - 19:25

Sandra Van Goch:

Wat een mooi verslag alweer...ennuh....ik ben zoooooooo verschrikkelijk jaloers op jullie!!!

• 09 Oktober 2011 - 21:37

Joan En Ad:

Hallo vakantiegangers,

Ook vanuit Marokko is het leuk om jullie te volgen in China en Tibet. Gelukkig valt het mee dat jullie vrijwel geen last hebben van de hoogte.

Hopelijk krijgen jullie de komende dagen nog wel de gelegenheid om jullie reis in een wat rustiger tempo te doen, anders komen jullie afgemat thuis.

groetjes

Twee Nederbelgen uit Rabat

• 10 Oktober 2011 - 07:07

Johan En Elly:

hoi wil en bert , en dan wort ik waker op maandag en moet werken , en dan lees je dit !!!! dan lijkt het wel dat je al 3 maanden weg bend hoezo jaloers prachtig daar ik zoe er wel bij willen zijn , maar wij beginnen je al wel te missen nog veel plezier daar en wij denken aan julie liefs s;johan en elly