Lhasa in Tibet - Reisverslag uit Peking, China van Wilma en Bert Spijkers - WaarBenJij.nu Lhasa in Tibet - Reisverslag uit Peking, China van Wilma en Bert Spijkers - WaarBenJij.nu

Lhasa in Tibet

Door: wilma en bert spijkers

Blijf op de hoogte en volg Wilma en Bert

10 Oktober 2011 | China, Peking

Zondag 09-10-2011. Hallo Allemaal, Op de eerste plaats allemaal hartstikke bedankt voor de lieve leuke gezellige reacties en ja jullie mogen ook jaloers zijn.Het heeft alles wat wij verwachtte.Het is nu maandag 10-10-2011.Gisteren dus zijn we om 7.00uur opgestaan gaan douchen, eten en om 9.00uur verzamelen in de bus. We gaan naar Jokhang Tempel, het bekendste monnikentempel van Tibet. Erg veel buddah's, mochten binnen en boven op het dak rondlopen en veel foto's maken met mooie uizichten en mensen. Ook waren we getuige van het ochtendgebed, een heel ritueel met mensen die op de grond gaan liggen en knielen en bidden met hun gebedstrommeltjes. Die proberen we nog één te scoren! Erg mooi maar soms ook moeilijk uit te leggen. Daarna gaan we door naar Norbulincka, het zomerpaleis van de Dalai Lama die nu in India woont.Erg mooi, door de tuinen gewandeld en in het paleis geweest waar de Lama zijn gasten ontving. Verschillende kamers met verschillende doelen.Elke ruimte heeft een eigen bestemming of doel. Toen geluncht bij de bus en snel door naar Potala, het Winterpaleis van de dalai Lama. Superindrukwekkend, we proberen een foto mee te sturen, erg groot en heel veel lopen en klimmen. het vergt dan ook de hele middag en het paleis bood ooit onderdak aan minstens 160?? monniken. Nu zijn er nog een handje vol.De plaatselijke gids kreeg nog ruzie over de vorm van uitleg en dat was wel ff spannend. Kortom verhalen te over.Dan snel naar hotel en douchen en gaan we eten bij Snowlands waar een achterlijke ober met veel poeha een tafel voor je regelt. We zijn meestal met zijn zessen.De groep is ook erg groot. Heerlijk langs de stalletjes met koopwaaar gelopen(afgezien van de stank dan,hihi)) en lekker gegeten gaan we moe maar voldaan om 22.30 u slapen.
Maandag 10-10-2011. Vanmorgen zelfde ceremonie en om 9.00 uur gaan we naar Ganden monastery waar we een keuze hebben om of de tempel te bezoeken of om de Kora te lopen. Dit laatste is een soort van gebedsroute boven langs de berg op 4500m hoogte met spectalculaire uitzichten, vergezichten en de pas waar we omhoog zijn komen rijden en niet te vergeten de waanzinnige rivierdelta. Het klinkt misschien raar voor jullie maar hoe hoger ik klim og ga hoe beter ik me voel. Ik denk dat we hier maar blijven. Wat is Tibet een geweldig mooi land met zeer vriendelijke mensen, heel anders dan China tot dusver.Sorry! We lopen zo'n 2 uur en onderweg moeten we ergens links om een kloof heen want dat brengt geluk volgens onze Tibetaanse volgelingen die al heel de wandeltocht achter en bij ons blijven.Ikben aan het kicken omdat het zo goed gaat. We hebben verschillende zieken onder ons m.b.t. de hoogten maar (afkloppen)wij hebben nergens last van.SUPER! Op het eind van de wandeling nemen we de verkeerde afslag en komen toch nog in de bijbehorende tempels waar we voor geld wel een paar foto's mogen maken van de binnenkant en de monniken.Uiteindlijk zijn we terug bij de bus en zijn sommigen (die niet meegelopen hebben) boos omdat het zo lang geduurd had.Dus snel in de bus en terug naar Lhasa en maken we onderweg nog een tussenstop bij een klooster waar elke dag gedebatteerd wordt door de monniken van 3 tot 5 uur. Ik weet het niet het zal wel, het zag er in ieder geval wel grappig uit. Na 20 min hadden we er meer dan genoeg van en worden we ook een klein beetje tempel en kloostermoe. Dan terug naar het hotel en lekker ff tijd om mijn reisdagboekje te schrijven en zijn we aardig bij. Morgen zowat 8 uur in de bus naar een andere kant van Tibet en dus niet veel kans dat ik nog kan schrijven de komende twee dagen. Nu aankleden en zo meteen lekker eten en vroeg naar bed want moeten morgen uitchecken maar komen over 3 dage of zo wel weer trug hier. Zijn een dikke week in Tibet wat alles heeft wat ik verwachtte en ik ben een gelukkig mens dat ik dit allemaal samen met mijn Bert mag beleven. Tot snel weer.
Oh Ja Ad en Joan vooralsnog kunnen wij jullie niet volgen maar we gaan het op een andere manier proberen,komt goed!xx
Lieve groeten van ons voor jullie allemaal.

• 10 Oktober 2011 - 10:28

Judith:

Klinkt Fantastisch!
    Goed om te lezen dat je een gelukkig mens bent! Daar gaat het allemaal om!
    Hopelijk nog veel gelukzalige momenten te gaan komende twee weken!!! Liefs Sjudith

• 10 Oktober 2011 - 18:06

Bram&Monique Melief:

Even een reactie vanuit het Franse land. We zijn blij dat jullie het zo goed naar je zin hebben en we zijn superblij dat jullie in topvorm zijn. Hebben jullie natuurlijk ook wel van te voren aan gewerkt! Het hele verslag straalt enthousiasme uit. Het spat eraf. Ga zo door want er komt vast nog veel meer moois op jullie weg. Wij genieten mee en denken aan jullie.
    Hier was het vandaag grijs en fris. De rest van de week wordt het weer warmer en dat komt goed uit want dan komen 2 oudcollega's van Bram met aanhang 3 dagen logeren. Leo Uitslag en ludwien vande Putte.Dat wordt zeker gezellig. Geniet van de momenten, van elkaar en alles wat je daar ziet en beleeft. Veel liefs van het franse tuinstel xxx.

• 11 Oktober 2011 - 06:06

Je Broer En Elly:

O' wat ben ik blij dat alles te horen geniet van de mooie momenten !!! je bend weer terug voor je het weet o'' ja ons ria heeft de link ook begrepen veel liefs tot snel je broer

• 11 Oktober 2011 - 22:55

Joan En Ad Nelissen:

Hallo vakantiegangers,

Blij te lezen dat het jullie net zo goed bevalt als ons enkele jaren geleden. hebben we ten minste geen spijt dat we jullie lekker hebben gemaakt voor de China-reizen. Ons bevalt marokko ook erg goed. De mensen hier zijn een stuk minder opdringerig als we ons nog konden herrinneren van Tetoan en Tanger.

groetjes van

Twee vakantiegangers uit Marokko

• 13 Oktober 2011 - 12:15

Chantal:

Goh het lijkt me geweldig om in een andere wereld terecht te komen.
    Wie weet...staat ook nog op onze lijst van bestemmingen :-)
    En ik zit nu stiekem aan de balie Centrum jullie verslag te lezen. Tja verschil moet er zijn war!
    Met onze ukkepuk alles super goed.
    Ik word al mega dik hi,hi. Gisteren 20 weken echo en alles zit erop en eraan pfff wat fijn en wat was dat grappig om te zien! Nou geniet nog volop! Groeten van ons xx

• 13 Oktober 2011 - 21:14

Marla:

Hee lieve schatten
    Hier gelukkig nog alles okay( zeg maar)
    veel ""last"" van de achter buurman Marcel!!! niet dus gullie snapt het wel.
    Iedere woensdag staat om half zes hier Frank oh ik kwam hier toevallig langs , duidelijk hij komt mee eten .
    Ryjohn heeft dan net het huis gepoetst
    dus uiteindelijk zit iedereen bij ons te eten en te drinken in een schoon huis .
    ook Harry, Marcel en Annemarie schoven nog aan .
    Het was weer twee uur geworden , met zoals jullie weten een dozijn aan flessen witte wijn , maar weer super gezellig
    Wilma ik ben erg gerustgesteld dat je de hoogte aankunt ik heb me wel ongerust gemaakt met je verleden
    heb echt gedacht als je maar geen problemen krijgt was echt blij te zien dat het je juist beter gaat liefs aan ons Bertje en jou