Mexico, Guatemala, Honduras, El Salvador - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Wilma en Bert Spijkers - WaarBenJij.nu Mexico, Guatemala, Honduras, El Salvador - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Wilma en Bert Spijkers - WaarBenJij.nu

Mexico, Guatemala, Honduras, El Salvador

Blijf op de hoogte en volg Wilma en Bert

03 September 2013 | Mexico, San Cristóbal de las Casas

Vakantiereis 2013. Mexico, Guatemala, Honduras, El-Salvador en Belize!
Dinsdag 27-08-2013. Vanavond gaan we nog ff snel eten bij Happy Italy en dan gaat ons volgend avontuur weer beginnen. Wat schetst onze verbazing? Baobab oftewel terra Travel waar Baobab deel van uitmaakt is failliet. De stress is begonnen, wat nu? Snel eten en naar huis wellicht hebben we mail ontvangen. Gelukkig is dat zo en gaat onze reis gewoon door maar dan onder Koning Aap!
Laat ons hopen dat Baobab een doorstart kan maken, wie weet?? Hoe het ook zij, wij gaan snel de tassen klaarzetten en naar bed.
Woensdag 28-08=2013. Om 2.00 uur opgestaan en koffie gezet, dat doet wonderen en tegen half 5 zijn we op het vliegveld nadat we eerst de auto geparkeerd hebben. Om 5.00uur zijn we ingecheckt, kopen nog wat en eten nog een broodje en eindelijk kunnen we weg en geloof ik pas echt dat we gaan,hihi. We hebben super plaatsen en leren al meteen Sandra kennen die ook bij ons in de groep zit. Arke Fly is dus duidelijk niet onze favoriet! Weinig drinken 1 warme maaltijd en de rest mag je zelf betalen en dat bij een vlucht van 13 uren. Moe maar okay komen we om 15.00 uur Mexicaanse (21.00uur in Ned.) aan en staat Igor, onze reisleider, ons al op te wachten. Bloedheet stappen we in onze grote bus en maken kennis met de overige 22 medereizigers. We rijden naar Valladolid en gaan pinnen wat niet lukt en later blijkt er toch 175,00 euro afgeschreven te zijn zonder dat we geld gekregen hebben. Hierover Later meer! We gaan ( erg lekker) eten midden op het plein in het centrum en bijna iedereen gaat mee. Dan snel naar bed want morgen gaan we vroeg weg.
Donderdag 29-08-2013. Om 6.00 uur opgestaan, ontbijten en snel naar Chichén Itza onze eerste dag in Mexico. We gaan naar de Pyramides van Chichen Itza en krijgen van de Ned. René uitleg over de Maya cultuur en hun bouwsels. Eerlijk gezegd vonden wij het niet zo bijzonder en hadden er meer van verwacht. Zie foto. Toch maar even rondgewandeld en foto’s genomen en hadden we allemaal wel zo’n beetje dat het echte pyramides waren van de Maya’s maar niet zoals in onze belevingswereld, b.v. met sarcofagen of afbeeldingen van koningen etc. We kopen onze eerste souvenirs en in de bloedhete zon wandelen we terug naar de bus. We gaan (te) uitgebreid lunchen, teveel en te duur, wat we later ook niet meer zullen doen. Na de lunch gaan we richting Merida maar voordat we dar aankomen hebben we een geweldige stop bij een “cenote” (waterbron) en dat is echt helemaal te gek. Snel omkleden en we duiken met zijn allen in de koude maar lekkere bron. Daar is natuurlijk ook wel een hoogtepunt, n.l. een 7 a 8 meter hoge punt waar je van af kunt duiken en jullie snappen het natuurlijk al, dat hebben wij gedaan, ja je leest het goed. Bert gedoken en uiteindelijk ben ik gesprongen want was een beetje te hoog voor mij om vanaf te duiken, dan maar springen. Echt kicken en iedereen verbaasd dat ik dat gedurfd heb als jong belegen dame, hihi. Kicken!!! Daarna snel douchen en aankleden en als een speer door naar Merida waar we sávonds tegen 19.00 uur aankomen. Een heel mooi koloniaal hotel, net “gerestaureerd” en een mooie grote kamer.Snel spullen op de kamer en gaan we iets zoeken om te eten. Natuurlijk lopen wij “verkeerd”maar is niet erg want we stuiten op een mooie Kathedraal waar op dat moment een dienst aan de gang is. Heel voorzichtig weer naar buiten en op zoek naar Panchos, een blijkbaar erg lekker restaurantje. Het duurde even voordat we het gevonden hadden ( lag in de straat van ons hotel,hihi) en hebben er inderdaad heerlijk gegeten. Moe maar voldaan naar het hotel, snel nog wat water gekocht en lekker naar bed. Tot morgen.
Vrijdag 30-08-2013. Vandaag starten we de Puuc route en die is vernoemd naar de heuvel in dit gebied. We gaan naar zeer bijzondere Maya ruínes en weer gaan we iets heel gevaarlijks doen. Deze Pyramide is al wel mooier en indrukwekkender dan de eerste en we mogen zelfs naar boven klimmen wat we dus ook gedaan hebben. DAT WAS DUS ECHT LINK EN DOODENG!!! Maar wel weer gedaan. Ook kun je hier heel goed zien hoe men in de oudheid omging met de droogtes van Yucatan zoals het gebied hier heet.Hele mooie ondergrondse tunnels en waterreservoirs echt ingenieus! De gids Gorge was een ietwat oudere maar zeer leuke man die goed kon vertellen en zelfs zingen. Na een paar uur in de zinderende hitte rondgelopen te hebben gaan we lunchen in een heel klein restaurantje waar ze weinig tot niets hadden maar wel Pelikanen en aalscholvers en bootjes voor de deur, dus dat maakt weer een hoop goed. We nemen een sandwich en maken wat foto’s en moeten snel door want we zijn onderweg naar Palenque. Onderweg zien we ook langzaam het landschap veranderen en komen tegen 18.00 uur aan in ons waarschijnlijk mooiste hotel van de reis. Er zit een loei van een supermarkt naast maar besluiten in het hotel te eten want het regent pijpestelen en niet te zuinig. Drinken een flesje wijn en inmiddels zijn de groepjes al weer gevormd. Wij vormen een “groepje” met Paul en Jolanda die uit een plaatsje bij Gorinchem komen. Lekker getafeld, onze Bert een Sirloin Steak en ik een mega hamburger met frietjes, erg lekker. Om 22.00 uur naar bed want we moeten morgen erg vroeg op. Wel te rusten!

Zaterdag 31-08-2013. We staan vroeg op en gaan ontbijten in ons Hotel. Eieren en brood erg verrassend. En Fruit veel fruit! Dan snel de bus in en gaan we naar de Maya ruïnes die deze stad Palenque zo beroemd gemaakt hebben. Deze excursie is facultatief maar ik had het voor geen goud willen missen. Zo hadden wij ons de Maya tempels voorgesteld. Oud en pas in de jaren 50 werd hier de grafkamer van de Priesterkoning gevonden, erg indrukwekkend en heel erg mooi en in tact gebleven maar er worden bijna wekelijks nieuwe Maya tempels gevonden. Het is een erg mooi gebied maar vooral de overblijfselen van het Tempelcomplex maken veel indruk bij de meesten van ons. Na een paar uur hier rondgelopen te hebben en mooie foto’s te hebben gemaakt gaan we op het bijna zelfde “terrein” een jungletocht lopen door het Tropisch regenwoud. Jose onze gids weet al snel mij te vinden want zijn tweede of derde vrouw heet ook Wilma,hihi. Het is geweldig en keileuk. We zijn blij met onze bergschoenen en Jose vertelt ons alles over de verschillende bomen en insecten en wil mij levende mieren laten eten maar daar trapt deze dame eens een keer niet in haha. We zien nog een paar spinnen en een kolibrie of twee en na anderhalf uur gaan we via een museum terug naar de bus. De bus brengt ons naar het Hotel waar we eindelijk een middagje voor onszelf hebben. We gaan samen met Paul en Jolanda inkopen doen bij onze, over de top, supermarkt en kopen broodjes met Rochefort kaas (10,00) en wat wijn. Paul en Bert besluiten ook een drankje mee te nemen wat van de Agaveplant gemaakt is en wonder boven wonder erg lekker is met 26% alcohol en gaan met zijn allen, bijna heel de bus lekker lunchen bij ons Zwembad van het hotel. We hebben een super uitgelaten middag wat erg ontspannend is en waar de wijn rijkelijk vloeit. We hadden het echt ff nodig. Aangezien we aardig wat gedronken hadden besluiten we ook maar weer hier in het hotel te eten want het komt weer met bakken uit de hemel. Dan vroeg naar bed want morgen moeten we om 6 uur op en gaan om 7.00 uur weg. Doei!!
Zondag 01-09-2013. Snel douchen en haar wassen want we hebben een superdouche. Vlug rest inpakken koffers klaar zetten voor de boys en snel naar de supermarkt om wat broodjes en beleg te kopen want echt elke dag eieren komt je ook weleens tegen te staan. Snel lopen want ik heb maar 15 min. En ben ik net op tijd om in te stappen, op naar San Cristobal de las Casas. Klinkt wel, hé? Dit wordt onze langste reisdag tot nu toe en ook de zwaarste. Wanneer we net in de bus onze broodjes verorberd hebben met ons Yochurtje beginnen de slingerweggetjes, geweldig en m.n. onzen Bert geniet met volle teugen. We stoppen al snel bij de eerste waterval die onze gids nog nooit zo groot en wild heeft gezien als vandaag. Het is natuurlijk een geweldig gezicht en veel kracht en water wat er naar beneden komt!! Misol Ha zoals deze waterval heet is werkelijk een plaatje. Sommigen onder ons durven de strijd ook aan om achter langs te lopen en zeiknat terug te keren. Die kelk laat ik maar aan me voorbij gaan we moeten n.l ook nog heel de dag in de bus zitten!! Daarna snel weer de bus in en gaan we naar de tweede watervalpartij!! Agua Azul en dat kun je ook wel zien. Azul betekent blauw en blauw is hij zeker. Heel veel plateau’s en klauteren we eerst naar boeven van waaruit je de waterval van bovenaf kunt zien. Dan voorzichtig naar beneden en het is werkelijk een schitterende waterval met grote en kleinere plateau’s en water, heel veel water. Dan nog snel een kop koffie, T shirtje voor Bert gescoord en snel de bus weer in want we moeten nu nog zo’n 5 uur. Al met al een schitterende dag ook weer ondanks dat het een zware reisdag was. Wanneer we tegen zessen eindelijk in ons hotel aankomen in San Cristobal de las Casas (mooi hé??) snel de koffers op de kamer en gaan we met zijn vieren naar de plaatselijke Tapasbar (van een Milanese eigenaar) die het concept bedacht heeft, bij elke fles wij die je besteld, krijg je gratis tapas, nou dat hebben we geweten.
We ontmoeten nog een paar studenten uit Spanje en de V.S. en hebben samen met hun dan nog maar een flesje genuttigd en gepraat, heel veel gepraat. Dan moe, lekker getafeld en een x aantal glazen wijn later gaan we zo tegen ??? 23.30 uur naar het hotel (aan de overkant) hihi en snel naar bed. Wel te rusten!!
Maandag 02-09-2013. We staan om 7.00 uur op want willen op de kamer ontbijten maar de supermarkt heeft smorgens nog geen broodjes,haha. Kunnen niet douchen want we hebben alleen maar koud, ijskoud water en we besluiten om te gaan ontbijten om de hoek van ons hotel en bestellen Ensquilades met ham en kaas en champignons. Er lekker, kleine ronde dunnen lapjes deeg met vulling die dan als tosti achtig warm gemaakt worden. Koffie erbij en we kunnen er weer tegenaan!! Dan om 8.30 uur vertrekken we naar de Sumidera kloof ( Canon de SumideroVaar)en gaan we een boottocht maken op een rivier van 700 km lang en op sommige plekken 1000 meter diep. Supermooi en gaaf en hard. We zien vele Pelikanen, reigers, ijsvogeltjes, apen, gieren, krokodillen, kortom een supermooie tocht die we niet hadden willen missen. Na zo’n twee uur gevaren te hebben nemen we nog een kopje koffie en gaan terug naar het Hotel waar we de rest van de middag vrij hebben. Nu zijn Paul en Jolanda shoppen en ik zit mijn dagboek te schrijven om zo meteen te versturen. Het was een hele klus om zoveel Dagen samen te vatten en moeilijk bij te houden want we hebben niet overal internet. Nu gaan we nog wat foto’s toevoegen, vanavond lekker eten en gaan we niet mee naar de lezing van Sergio Castro over de levenswijze van de Indianen. Wel geven wij medicijnen mee en pleisters etc. voor de plaatselijke “dokter”die geen dokter is maar ontzettend veel en goed werk verricht wat hij kosteloos doet voor alle mensen die het niet kunnen betalen. Mooie man, al een film van gezien en het is goed zo!! Dus waarschijnlijk lezen jullie me overmorgen weer maar kan niks beloven. Voor nu was het meer dan genoeg en erg leuk om te doen. Let wel Dit is MIJN dagboek en je mag het lezen maar je hoeft het niet te lezen natuurlijk. Tot later!!

• 03 September 2013 - 01:00

Angela Porru:

Hoi Wilma & Bert

Tot nu toe al een super leuk verslag en jullie zijn er nog maar nèt!
    Geniet van jullie,vast en zeker,prachtige reis!
    Ik ga nog eens effe omhoog scrollen want ik heb de foto's nog niet bekeken.
    Oh en ik ben erg benieuwd naar het PIN verhaal,wordt vervolgd??

Veel liefs,
    Angela

• 03 September 2013 - 06:28

Penjtegnutesc:

Supergaaf verslag lijkt veel op de reis die wij nu ook maken!!!!
    KEIGAAF !!!!!!

Fantastische bus vooral dat ene bankje (sssst niet verder vertellen)

Beterschap we hopen dat je weer snel beter bent, wij denken zelf dat je morgen alweer 1 wijntje mag (langzaam aan weer beginnen tot je normale niveau)

• 03 September 2013 - 15:14

Joan:

Hallo lieve vrienden,
    Wat een mooi verhaal het is net of ik weer terug ben, want veel plaatsen die je opnoemt hebben wij ook bezocht. Je ziet nog zoveel moois dat het moeilijk is om dat gevoel over te brengen, maar zoals je al schreef op het laatst het is jouw dagboek. Wij lezen het met ontzettend veel plezier. Ik hoop dat het met het pinnen goed komt, en nog veel plezier met de nodige wijntjes!!!!!
    Ad en Joan

• 03 September 2013 - 23:23

Frank:

hoihoi,

Ben blijj om te zien dat jullie 1e reisverslag binnenkwam!
    Leuk om te lezen dat jullie, na die twijfel eerder over het doorgaan van de reis, toch weer zo'n leuke reis aan het maken zijn zeg!,het verslag is ook vermakelijk om te lezen. Is die wijn daar wel te drinken trouwens?, zo te lezen trouwens wel denk ik!.
    Nou ik hoop dat het vervolg van de reis jullie ook zo zal bevallen ben benieuwd !,
    Groeten Frank en Kim

• 05 September 2013 - 22:05

Hans En Marja:

Wat een mooi reisverslag. Net een paar dagen weg en al zoveel gezien. Lijkt me geweldig. Vooral de Maya's ..wauw.
    Heb ik jullie ook nog een nieuwtje te vertellen. Vandaag 5 sept om 12 uur s'middags is in een turbo tijd van een uur onze kleindochter EVA geboren. Alles is ok. Even om half 11 naar het ziekenhuis en om half 3 s'middags weer thuis!!!!!!
    Ze is ong 48 cm lang en weegt 3090 gr. Groetjes van Hans en Marja

• 09 September 2013 - 23:23

Leon En Andrea:

Zozo dat klinkt allemaal gezellig hoor! Geniet er maar lekker van samen!! X ons