El Salvador - Reisverslag uit Apaneca, El Salvador van Wilma en Bert Spijkers - WaarBenJij.nu El Salvador - Reisverslag uit Apaneca, El Salvador van Wilma en Bert Spijkers - WaarBenJij.nu

El Salvador

Blijf op de hoogte en volg Wilma en Bert

10 September 2013 | El Salvador, Apaneca

Zondag 08-09-2013.Even nog terug komen op gisteren, zijn met z’n vieren het stadje ingegaan, hebben ergens lekker gelounched? En lekker een broodje gegeten met tonijn natuurlijk en gingen al wandelend het stadje verkennen. Na een half uur hebben we een koetsier aangehouden en na onderhandeling van 300 naar 100 quetzales hebben we besloten om een stadstour te doen in een koetsje. De koetsier was erg goed op de hoogte en erg educatief bezig alleen jammer dat het allemaal in het Spaans was. Toch hebben we nog veel gesnapt en verstaan, was erg leuk, vonden wij dan warre, Paul dacht er vast anders over,hihi. Wanneer we terug zijn nog ergens wat pinnen voor El Salvador en Honduras want dat kon verder niet meer en gaan we weer op zoek naar ons restaurant van de Argentijnse Steaks. Onderweg komen we langs een heus Jadefabriekje en krijgen Jolanda en ik van onze mannen een heus (zwart) Jade kettinkje al dan niet met oorbellen. Zwart Jade komt alleen in Guatemala voor en uiteraard ook groen Jade, maar dat heeft iedereen al. We besluiten om weer bij de Argentijn Steaks (Filtet Mignon) te gaan eten en ik neem een Spaghetti Frutti di Mare, Man wat was het weer lekker. Dan snel naar huis en naar bed want we vertrokken vanmorgen om 6.00 uur. E gaan op weg naar El Salvador en ontbijten onderweg, zo rond 8.00 uur in een fastfood restaurant. Jolanda is een beetje ziek aan het worden, we komen allemaal wel een keer aan de beurt met diaree of wat misselijkheid helaas. Dan snel door naar de grens wat weer een bijzonder iets is. In El Salvador vraag ik een stempel in mijn paspoort maar dat wordt geweigerd omdat we een visumvan 90 dagen van Mexico in ons paspoort hebben en dat geldt ook voor de omliggende landen als E.S. Honduras en Guatemala alhoewel we van de laatste wel stempels hebben. Onz Reisleider wordt meegenomen want die heeft 2 paspoorten en het schijnt dat zijn eerste net is afgestempeld als uitreis vanuit Mexico. Na een half uur en een stevige handdruk van een vrouwelijke douanebeambte mag hij toch zijn weg vervolgen. Dan snel door naar onze eerste Maya ruïne met daarnaast een Toltekenruine maar dan in El Salvador met een klein museum en de uitleg. Dan gaan we door naar de tweede ( wat dan weer een )Tolteken ruïne is en daar gaan we eerst picknicken.
Ik ga de komkommers snijden, iemand anders de tomaten, de guacomole, en de uien en eten we heerlijke dubbele boterhammen met Kaas, ham, tonijn, mayo, uien, etc. met appel, peren of perzikensap, errug lekker!! Dan eerst het museum, erg indrukwekkend en super mooie vazen en potten en erg goed bewaard gebleven en/of gerestaureerd. We zijn allemaal erg onder de indruk. Vandaar gaan we de ruines bezoeken en dat zijn eigenlijk de ruines van een Maya dorp Joya de Ceren, dat ooit, een paar honderd jaar na Christus bedolven werd onder een waanzinnige laag vulkanisch as. Heel veel hebben ze teruggevonden door opgravingen en wonder boven wonder zijn er geen menselijke resten gevonden, oftewel toen al wist men wanneer te vluchten voor een vulkanische uitbarsting. Heel erg indrukwekkend en goed zichtbaar met wel 12 lagen vulkaanas en zelfs in verschillende kleuren. Er hangen ook vochtmeters want men is bang dat gezien het klimaat het erg moeilijk gaat worden om het in de toekomst te behouden. Het is eigenlijk pas de afgelopen 20 jaar uitgegraven maar dat komt weer vanwege de burgeroorlog, omdat er geen tijd en geld was kon men pas na de oorlog beginnen. Het is interessant om te zien wat men toen al wist en deed aan bouwstijlen etc. maar dat ziet men alleen a.h.v. foto’s en film. Ons Ankie zou hier haar hart kunnen ophalen zoveel is er nog te ontdekken. Hoe het ook zij, we moeten weer snel door naar Apaneca waar we in een heus huisje/chaletje/lodge een sobere maar grote kamer hebben. Daarbij hebben we ook een heuse Gaudi tuin voor onze deur maar dat moet je maar zien op de foto’s. We moeten gelijk ons avondeten bestellen want er is in dit dorp verder niets maar later zal blijken dat we toch nog wel e.e.a. gezien hebben. We nemen nog een flesje wijn mee naar de kamer en lezen nog wat. Doei! X
Maandag 09-09-2013. De groep heeft zich gesplitst in enerzijds een 4x4 drive en watervaltocht en anderzijds een 4x4 drive met een “normale” wandeling incl. geisers. Het is erg extreem vooral de eerste en wij besluiten om vandaag een Off day te houden. Jolanda (die nog steeds niet helemaal lekker is) en Paul besluiten ook om niet mee te gaan. Wij slapen dus lekker uit en gaan tegen 10.00 uur ontbijten en skypen met Elly en ons Johan want een tante is inmiddels overleden.?? Het gaat erg goed verder en we krijgen veel info. Daarna drinken we samen met Paul en Jolanda koffie en thee en gaan Paul Bert en ik op onderzoek uit in ons “dorp”! Ze hebben een heus toeristen bureau maar geen kaart van Midden Amerika. (alweer niet) Dan maar wat water kopen en wat koekjes voor Jolanda en gaan we lekker wat schrijven en lezen voordat we zo meteen naar het restaurant gaan om wat te eten. Het is nu 16.30 uur en gaan om 19.00 uur eten, kip, daar kan men niets aan fout doen,hihi. Later probeer ik nog dit verhaal te versturen. Voor nu wil ik Karin en Martijn feliciteren met de geboorte van hun zoon Loek en Suzanne en Koen met de geboorte van hun dochter Eva. Fijn dat alles zo goed gegaan is en we komen ze snel bewonderen. Nu is het wachten nog op Kim, de dochter van Jan en Marla op de geboorte van hun zoon??? Tot Later dus en alle gezondheid en geluk gewenst voor iedereen!! Lieve groetjes van ons!xx

• 10 September 2013 - 09:06

Marla:

Hoi reizigers
    Een dag te vroeg maar alvast gefeliciteerd met je verjaardag Wilma
    Zonde dat het dit jaar weer op zo'n vervelende locatie is !!!!!!!!!
    Een fijne dag en trakteer de groep maar op een lekkere steak i.v.m. je verjaardag !!!!
    daar zullen ze wel blij mee zijn.
    Bert niet vergeten kaarsjes aan , hee fijne dag en de volgenden ook
    liefs Marla /Jan

• 10 September 2013 - 09:49

Leon En Andrea:

Tsjongejonge, vette reis zeg, stadstourtjes in een koets, filet mignon, jade krijgen, 4x4trips, mayaruines... Leuk hoor!!

• 10 September 2013 - 13:51

Hans En Marja:

Weer een geweldig reisverslag. Dat je dat allemaal kunt onthouden...... Knap hoor.
    Voor morgen een geweldige verjaardag(zijn we zeker niet te laat)...zou Bert een verrassing hebben?
    Veel plezier hoor en vanuit ons killer en regenachtig Moergestel van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag morgen. Ook voor ons bertjuuu.xxx

• 10 September 2013 - 15:28

Fons En Monic:

leuk om te lezen dat het jullie goed gaat daarzo.
    Voor morgen: HEEL ERG VEEL GEFELICITEERD, WILMA.
    groet, fons en monic

• 10 September 2013 - 16:35

Ankie:

Tja, jullie zien wel veel af hoor met al die wijn, filet mignon, lekkere sandwiches en spaghetti frutti di mare en ondertussen in een koetsje zitten :). Rust morgen maar lekker uit en laat je maar eens verwennen door ons Bert, Wilma, het is tenslotte je verjaardag!

Liefs,
    Peter en Ankie

• 10 September 2013 - 16:39

Marjon :

wilma voor morgen hartelijk gefeliciteerd en een mooie dag en geniet ervan gr

peter marjon suzanne emiel en sander xxxxx

• 10 September 2013 - 16:51

Len:

Heb je ook nog tijd om jarig te zijn morgen?????
    In ieder geval: van harte proficiat met veel liefs van ons en iin dikke kus.

• 10 September 2013 - 17:40

Ann:

Wilma van harte gefeliciteerd met je verjaardag morgen. Ik geniet van je verhalen. wat een geweldige reis!
    Wil graag de fotos zien. Hoe gaat het me je spaans? Feliz cumpleanos querida!

• 10 September 2013 - 18:11

Joan En Ad:

Hallo genieters,

Wat is dit toch een mooie en vermoeiende reis. Jullie zien wel erg veel en zoals ik je vertelde is het eten en drinken prima. Leuk dat jullie zo'n goed gezelschap hebben aan Paul en Jolanda.
    Voor morgen een geweldig leuke verjaardag toegewenst en misschien heeft Bert wel zwarte Jaden oorbelletjes voor je verjaardag gekocht. Je bent de waxinelichtjes toch niet vergeten he (maakt het net wat romantischer vanavond). Nog ontzettend veel plezier toegewenst en op naar het vervolg van je prachtige verhalen want jij kunt heel goed verwoorden wat je ziet erg leuk!!!!

Liefs,
    Wij
    XXXXXXXXXX

• 10 September 2013 - 22:24

Sandra Van Goch:

Hoi lieve Wilma en Bert,
    Alweer fantastisch om jullie verhalen te volgen. Echt een mooie reis.
    Wilma, een dag te vroeg maar alvast hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!! Nog een hele fijne vakantie samen!!

xxx Wil, Sandra Valerie en Julian

• 11 September 2013 - 21:10

Lilian:

Ha lieve 'sWilma,
    Gefeliciteerd met je verjaardag. Hele fijne avond en ook liefs voor Bartje.
    Kus Nick, Lilian, Tim en Aniek xxxx