Guatemala - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Wilma en Bert Spijkers - WaarBenJij.nu Guatemala - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Wilma en Bert Spijkers - WaarBenJij.nu

Guatemala

Blijf op de hoogte en volg Wilma en Bert

07 September 2013 | Mexico, San Cristóbal de las Casas

Dinsdag 03-09-2013. Wij gaan samen ergens ontbijten en besluiten niet mee te gaan met de excursies. Ik was gisteren een beetje misselijk en ben bang dat het anders misschien wel fout gaat. De rest van de groep gaan naar twee indianen dorpjes. (Maya) en naar een “uitgeklede”kerk. Die laatste blijkt een katholieke kerk te zijn waar nu een sjamaan zijn praktijken uitvoert. Eenieder is welkom en worden met liefde opgenomen maar eenmaal de kerk verlaten dan verlaat je dus ook de hulp van de sjamaan. Heel de kerk lag bezaaid met dennennaalden op de grond en honderden kaarsjes, offerandes in meerdere vormen zoals kippen, fruit, groenten etc. etc. Hoe het ook zij we zijn niet meegegaan en hebben dus ook de rel niet gezien toen iemand van de groep toch stiekem fotografeerde terwijl het uitdrukkelijk verboden was. Camera moest ingeleverd worden maar na aandringen en het betalen van een boete moesten de foto’s in bijzijn van de politie gewist worden. Hebben we dus ook gemist. Maar wat deden wij dan?? Wij zijn lekker op ons gemakje naar de twee grote markten die San Cristobal de las Casas heeft geweest. Een was de markt met vooral souvenirs, kleren en schoenen en de andere was de groenten en fruitmarkt en plaatselijke dingen als plastic,pannen, etc. Erg leuk en erg relaxed om te doen. Nog een paar cadeautjes gekocht voor all kindjes (3) die geboren worden tussen eind aug. En half sept. En we lopen weer op ons gemakje terug naar ons hotel. Onderweg komen we Paul tegen (had natuurlijk niet voldoende SD kaartjes en spreken af dat we samen nog wat rond gaan kijken in het centrum en daarna gaan eten. Er gezellig op een binnenpatio een borrel gedronken en een paar super toffe laarzen gescoord voor Paul waar ik erg mijn best heb gedaan om af te pingelen, teveel verhaal om nu te vertellen.hihi. Dan heerlijk gegeten ( Filet Mignon) met een wijntje erbij en lekker naar ons mandje, moeten er weer vroeg uit.
Woensdag 04-09-2013. We moeten erg vroeg op want vandaag gaan we naar Guatemala. Het wordt weer een lange reisdag. Onderweg stoppen we een keer voor een fotostop van het grote meer van Atitlan. Dit meer ligt op 1560 m hoogte tussen de vele vulkanen, echt schitterend en helderblauw. Wanneer we aankomen in ons dorp Panajachel waar we overnachten begint het te hozen en blijft het eigenlijk de rest van de dag regenen. Er zijn niet genoeg slaapkamers en Bert en Paul worden meegeroepen en we krijgen met vieren een heus chaletje, erg leuk en groot en erg privé. Men heeft in de gaten dat het wel klikt tussen ons denken wij. Iemand anders komt er niet echt voor in aanmerking,hihi. We trekken een flesje wijn open en net wanneer we besluiten om het maar te doen met onze borrelnootjes, sultana’s en pinda’s stopt het met regenen en gaan we als de wiedeweerga snel nog wat eten. We zitten superromantisch aan het water en het eten is erg slecht, hihi. Je kunt niet alles hebben. Wanneer we teruggaan om “thuis”nog een nachtmutsje te drinken, zijn we koud binnen en begint het weer te hozen, de Goden waren ons goed gezind of zou toch die sjamaan e.e.a. hebben geregeld? Hoe het ook zij, we gaan slapen want morgen weer vroeg op, hoezo vakantie???
Donderdag 05-09-2013. Vandaag om 6.00 uur weg want we moeten veel doen. We gaan naar Chichicastenango bekend om haar Indiananmarkt. Zeer kleurrijk. Groot en in het midden de beroemde kerk van Santo Tomas. Er worden erg veel offers gebracht en ook (wij denken) boetedoening gedaan. Op de knieen heel de kerk door en maar bidden en hopen dat het goed komt. Ook veel stenen blokken waarop men kaarsjes stookt, honderden en bloemen en of fruit legt om te offeren. Weer demarkt over en kopen we wat kleine souvenirs, T Shirt Bert, Ketting Wilma, Loper voor op tafel Jolanda en Paul krijgt niks.hihi. Dan even wat lunchen, weer de markt over en hebben we afgesproken zo tegen 13.30 uur te vertrekken naar San Juan La Laguna waar we gaan overnachten bij een gastgezin en iedereen begint erg zenuwachtig te worden,hihi. Sommigen vinden het erg spannend anderen vinden het niets maar we laten het maar over ons heen komen
Wanneer we willen vertrekken gaat het weer regenen en we krijgen, blijkt achteraf, toch maar een grotere boot en overdekt maar wel wat langzamer en zo kan het gebeuren dat we minstens een uur later aankomen dan gepland.(18.00uur) Bert en ik zitten bij Santos en zijn gezin. Een heuse Maya familie met nog heel veel tradities. Mooi!! Het gaat natuurlijk erg moeizaam zeker vanwege het taalgebruik maar mensen die mij een beetje kennen weten dat ik met mijn Beetje Spaans, Beetje Italiaans,Beetje Frans heel erg ver kom. Bert is verbaasd.hihi. Ik ga mee helpen koken en krijg het meest onscherpe mes dat ik ooit in mijn handen heb gehad om te beginnen met de groenten te snijden. 15 boontjes, 1 grote winterpeen, 1 grote Witliz (dat is fout)1 paprika en dat allemaal wassen, en superkleine stukjes van snijden. Daarna ga ik zo’n 6 aardappelen schillen en zijn zij verbaasd hoe ik dat doe want hier wordt alles van je af geschild. Erg leuk maar erg vermoeiend want het is een laag tafeltje annex gootsteen waaraan dat gebeurt, de Maya mensen zijn hier erg klein. We hebben nog een kersje op de taart want ze leert me Tortillas maken, wow wat is dat moeilijk maar erg leuk om te doen. Ik heb er toch wel zo’n 10 gemaakt maar het probleem bij ons Nederlanders is denk ik dat wij altijd bloem op onze handen doen om het niet te laten plakken. Het is een heel karwei en ik geef het op zeker wanneer blijkt dat Guana (de vrouw van Santos) er dagelijks zo’n 50 maakt. Guana gaat verder met koken en ik merk dat het vooral de mannen zijn waar het om draait in het gezin. We hadden van Paul en Jolanda een blikje Stroopwafels gekregen om te schenken en we hebben er zelf wat geld bij gedaan en aangezien dat ik bijna vergat het af te geven bleek hier weer dat het juist de vrouwen zijn die meteen het geld op een veilige plek wegstoppen, erg leuk om te zien. Ze is bijzonder blij en ik leg uit wanneer de stroopwafels het lekkerst zijn. Om 20.30 uur gaan we eten en na het eten krijgen wij een traditioneel optreden van de Maya cultuur compleet met zang en dans. De oudste 2 kinderen Caspar en Gorge deden de Djembe en de Fluit De jongste zoon Santos sloeg op een soort trommeltje, de dochter Sebrillia lag in bed. We hebben gedanst, ja zelfs Bert heeft op Mayaklanken zijn best gedaan en erg goed het ritme weten te houden. Dan gaat Bert met Gorge, de plaatselijke Schaakkampioen een potje schaken en dat gaat zo lang duren dat ik tegen half 11 naar bed ga (want ze hadden gezegd dat de meeste mensen zo tegen 21.30uur in bed lagen) en ff later komt Bert en blijkt dat hij gewonnen heeft,hihi. Hij is goed man!! Dan snel slapen!
Vrijdag 06-09-2013. Vroeg horen wij dat Guana al wakker is en bezig met schoonmaken en eten maken. Wij rekken een beetje en staan zo tegen 6.15 uur op. Een beetje onhandig met alleen maar een superkoude douche ze hebben hier geen warm water of leidingen zoals bij ons, dan dus maar naast de koude douche staan en een kattewasje doen. Daarna ontbeten, spaghetti, scrammbled eggs en bruine bonen, een geweldige combi maar niet heus!! En gaan zo 7.45uur terug naar de kade omdat we om 8,00 uur weer gaan varen, terug van San Juan La Laguna naar Chichicastenango om daar snel de bus te nemen naar Antigua. Antigua is een geweldige Koloniale stad, een groot museum en staat inmiddels op de Wererlderfgoedlijst van Unesco. Het is een leuke gezellige en mooie stad met veel bezienswaardigheden en veel oude kerken en/of kloosters die (ook zijn ingestort) en weer allemaal opgebouwd zijn of worden. We lopen wat rond over de kinderkopjes, beetje onhandig,gaan naar de supermarkt voor broodjes voor de mannen morgenochtend, en later gaan we heerlijk eten in een leuk koloniaal restaurant met live muziek, een soort Parador, maar het heet hier Posada, en hebben een leuke relaxte dag. Dan moeten we erg snel naar huis want de mannen gaan morgen om 4.00 uur een vulkaan beklimmen. En het allerbelangrijkste vergeet ik te vertellen en wel dat we een heuse aardbeving hebben gehad in ons hotel met wat later bleek een 6,5 op de schaal van Richter had. Heel erg spannend en ook wel een beetje eng hoor, we moesten zelfs het hotel uit. Overleefd!!
Zaterdag 07-09-2013. Om 3.30 uur loopt de wekker af en Bert gaat zich gereed maken voor zijn groot avontuur. Het beklimmen van de Pacaya vulkaan! Ik zeg nog vaag gedag en dat hij voorzichtig moet zijn en weg is hij. Ik slaap lekker uit en ga zo tegen 9.30 uur lekker douchen, haren wassen en mijn dagboek schrijven want ik liep maar liefst 4 dagen achter. Gelukkig naarmate ik schrijf komt alles al weer snel boven. Om 11.30 uur komt Jolanda langs en doen we een lekker bakkie koffie zetten en al snel zitten we gezellig te kleppen over van alles en nog wat. De tijd vliegt en net wanneer ik wil zeggen, ik moet echt mijn netboekje schrijven, komt Bert de kamer in en is terug van zijn grote avontuur. Het was geweldig en de hele ochtend heeft de vulkaan lava gespuwd, super om te zien. De zonsopgang konden ze niet zien omdat ze aan de verkeerde kant van de Berg zijn begonnen. De tocht was zwaar en sommige dames kregen al snel een paard ter beschikking om de weg te vervolgen. Dan ff stoppen om wat te ontbijten, 2 broodjes met Rochefort kaas en de gids had ook nog wat bananenbrood en fruit en suikersnoepjes bij voor de nodige energie. Dan maar weer snel verder om boven op de vulkaan Marsmallows te smelten en te nuttigen om de weg naar beneden te beginnen. Al met al een super ervaring met veel verhalen over de bomen, de planten, de vulkaan zelf en de verdere omgeving. Zoals gezegd komt Bert om 12.30 uur terug en ga ik snel mijn dagboekje verder schrijven wanneer Bert douchen gaat. Daarna om 13.30 uur afgesproken en gaan we weer het stadje in om wat te eten en drinken en bezichtigen. Vanavond zal het waarschijnlijk weer het lekkere restaurant worden van gisteren met zijn lekkere wijn. Tot later want dan kan ik het verhaal snel doorsturen. Doei!! xx

• 07 September 2013 - 22:27

Jan&yvonne:

wat kun je toch mooi schrijven wilma.

fijn dat jullie het zo naar je zin hebben.leuk om te lezen dat jullie zoveel meemaken.

maar bert schaakkampioen?nu denk ik echt dat hij mij altijd heeft laten winnen!weer een deuk in mijn ego.

groeten vanuit tilburg

j&y

• 08 September 2013 - 09:35

Lucre:

Wauw, Wilma, leuk om zo een beetje mee te maken van jullie spannende reis. Hoewel aardbevingen wel een beetje te ver gaan ... Bert en Wilma, heel veel plezier op jullie avontuur!

• 08 September 2013 - 12:24

Peter En Ankie:

Klinkt weer erg goed allemaal, vooral al die dieren, vulkaan, watervallen en mooie Mayatempels. Gewoon genieten!

Liefs

• 08 September 2013 - 12:59

AD EN JOAN:

Ha lieverds,

Wat leuk om jullie te volgen, en bij ons komt er weer zoveel boven want de meeste dingen hebben we in 2006 gedaan. We zijn alleen niet die vulkaan opgegaan en denk dat het wel erg mooi is geweest!!! Het is zo'n mooie maar ook vermoeiende reis en jullie gaan nog zoveel moois zien!!! Ad kan ook goed schaken dus als jullie thuis zijn, ben ik benieuwd of Bert van Ad wint.
    Ik las in de krant van de aardbeving en ik maakte me wel erg druk of er toch niets met jullie gebeurd was, ik kan je zo niet mailen want je hebt mijn oude e-mailadres nog en dan kan ik niet rechtstreeks naar je mailen. Maar gelukkig is er niets gebeurd alleen een nare ervaring rijker. Je schrijft heel erg leuk, ga zo door want wij vinden het geweldig.

Liefs,
    Wij

• 08 September 2013 - 13:44

Len:

Hoi lieve twee,
    Het gaat weer uitstekend daar waar jullie je begeven! Ja Wilma, geen taal is jou te gortig. Maar ik begrrijp dat het weer genieten geblazen is en uiteraard vinden wij dat heerlijk. Blijf zo doorgaan maar zorg er wel voor dat je niet oververmoeid raakt. We willen jullie weer helemaal kip-fit terugzien. Veel liefs, ook van JP. Len

• 08 September 2013 - 14:39

Marcel:

Hoi Wilma en Bert,

Wat beleven jullie toch altijd mooie dingen op jullie vakanties, komt natuurlijk ook door die leuk geschreven reisverslagen van Wilma. (moet je je vak van maken)
    Die invloed van de sjamaan gaat wel ver hier ook wat regenbuien gisteren gehad.
    Geniet er nog lekker van, maar dat zal wel lukken.

Groetjes Annie en Marcel

• 08 September 2013 - 16:01

Marla:

Hallo lieve Bert en Wilma

Wilma ik voel wel erg veel afstand momenteel !!!!!!!!!!!
    Zo te lezen een geweldige reis , wel erg vervelend om dat mee te moeten maken
    maar blij dat je ons op de hoogte houd super.
    Ons Frankie is er nog niet , hij kan nu ieder moment geboren worden erg spannend
    Met Anneke gaat het byzonder goed.
    Nou geniet er nog van en kijk goed rond, zodat je weer veel te schrijven hebt voor ons.
    liefs marla

• 09 September 2013 - 11:07

Christel:

Hallo meine Lieben, habt noch eine schöne Zeit, ich muß das Buch von Wilma noch ein paar mal lesen, und ein Wörterbuch dazunehmen, um alles zu verstehen. Aber das mache ich noch...passt auf Euch auf...einen dicken Drücker...bis bald, bald

• 10 September 2013 - 11:46

Ton V Goch:

Hoi Wilma en Bert.wat een geweldige vacantie hebben jullie weer samen.Maar nu komt het he.
    Wilma van Hartelijk Gefeliciteerd met je verjaardag en wij wensen jou en Bert nog velen jaren
    van geluk en gezondheid toe zodat jullie elk jaar kunt genieten van jullie prachtige reizen. Jullie
    zijn echte vacantiegangers.en het is jullie van harte gegund.
    CARPE DIEM Veel groetjes van Ton & Jeanne

• 10 September 2013 - 20:32

Tessy Pape:

HOI WILMA UND BERT,
    VERGEET NIET VOOR KLEINE FRANKIE VAN KIM DIE NOG LEKKER VERBORGEN ZIT EEN MOOIE INDIANE TOOI MEE TE NEMEN. BLIJF VOORAL GENIETEN EN DANSEN OP DE VULKAAN. HIHI.TOEDELOE TESSY,

• 11 September 2013 - 19:12

Christel:

Hallo liebe Wilma, schnell ein paar ganz liebe Geburtstagsküsschen an Dich, einen schönen Tag mit Bert und viele schöne Geschenke (Erinnerungen) Viel, viel Spass noch.....bis bald