Rio Dulce en Flores - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Wilma en Bert Spijkers - WaarBenJij.nu Rio Dulce en Flores - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Wilma en Bert Spijkers - WaarBenJij.nu

Rio Dulce en Flores

Door: Wilma Spijkers

Blijf op de hoogte en volg Wilma en Bert

15 September 2013 | Guatemala, Flores

Donderdag 12-09-2013. Zoals gezegd zijn we gistermiddag de stad in geweest, kopen (Alweer) een T shirtvoor Bert, hij heeft er inmiddels 6 denk ik, maar is wel leuk om te doen. Iedereen helpt mee uitkiezen en dan gaan we richting een borrel. Ik had gezegd dat ik terug zou komen op gisteren en daar had ik dus een winkel?? Gezien met heel veel kaasje, wijn, en andere delicatessen dus daar wilde ik naar terug. Daar binnengekomen blijkt er een heuse binnentuin te zijn en we ploffen met zessen neer ( michel en nicole wilden ook mee) Wat denk je wat,ik kies een kaasplank uiten een superkoele Rosé en we zijn met zijn allen ontzettend aan het genieten. Het is verschrikkelijk lekker en waarschijnlijk redelijk Europees maar het is een echte Feestdis. Dan bestellen we er nog maar een en aansluitend doen we de hoofdmaaltijd bij de Canadees wat helemaal geen Canadees is hihi.Het is niet zo lekker als de dag ervoor maar wel goed genoeg. Na het eten loop ik ff naar buiten voor een sigaretje en wat denk je, Bruce met Thunderroad wordt luid gedraaid. Ik sta helemaal te genieten en ben echt jarig!! Dan betalen en naar ons hotel en snel slapen waar we dus vanochtend om 7.45uur vertrekken van Copan naar Guatemala naar de Rio Dulce waar we in een heuse jungle lodge logeren.
Als we er aan komen via een bootje, want dat gaat niet anders zijn we al helemaal verkocht!! Wow!! Houten huisjes op palen midden in het tropisch regenwoud! Onderop is de keuken(tje) met tafel en stoelen en hangt er een hangmat!!En achter de keuken is een dou che met toilet, dat is beneden samen met een waanzinnig uitzicht.Boven zijn 2 slaapkamers met drie bedden per kamer met een wentelwiek zou onzen Bert zeggen.Natuurlijk delen wij samen met Jolanda en Paul een huisje. Alle bedden hebben een supergave, dikke muggenklamboe hangen en dat in combinatie met een halve fles Deet doet wonderen. (maar niet heus blijkt later!) Snel omkleden en als een speer naar het zwembad waar er snel al meerdere komen al dan niet voor 10 minuten. Jolanda Paul, Geert, Nicole en wij blijven er de rest van de dag, bestellen wat te eten en drinken en dat allemaal aan het zwembad en vermaken ons prima. We hebben een heerlijke dag! De overige mensen kunnen facultatieve excursies doen zoals, paardrijden, canopy-en, koffieplantage bezoeken etc! Tegen zessen gaan we badderen, omkleden en gaan ook weer in een fraaie entourage lekker eten en eet ik voor de eerste keer vis (afgezien van eerdere shrimps natuurlijk.) De vis was erg groot en lekker, beetje droog maar zelf een sausje maken van mayo en ketchup en guacemole doet wonderen,hihi. Na het eten gaan we terug naar onze lodge, kletsen nog wat en gaan we om 21.00 uur naar bed, jawel, alles is uitgestorven en je laat het wel uit je verstand om licht aan te doen en te gaan zitten keuvelen of skibbo-en, hihi. Ze vreten je levend met huid en haar hihi! Wel te rusten na een heerlijke dag!
Vrijdag 13-09-2013. Om 7.00 uur ontbijten en dan snel 2 speedachtige boten in voor een tocht over de Rio Dulce. Wat moet ik ervan zeggen. In en woord geweldig! In mijn taalgebruik super en leuk en mooi en wow en veel. Teveel om op te noemen. We varen snel, zeker 3 kwartier om echt in de mangroves te komen maar we zien ook allerlei vogels, leguanen, bezoeken Livingstone, een dorp waar de Garifunas wonen. Een etnische bevolkingsgroep, afstammend van Indianen en Afrikanen, en dit dorp wordt ook wel de Black Caribs genoemd.!?? Superleuk hoor en met allerlei gekleurde houten huisjes en hier en daar wat reggae muziek is het ook wel gezellig. Maar ik kan er mijn vinger niet zo goed opleggen. Lichte en donkere en heel donkere mensen, zelfs gitzwart kleuren het straatbeeld maar ook hier zie je weer erg veel armoede maar ook erg veel Big Mama’s. Niet iedereen is even vriendelijk, sommigen lijke wel verbitterd maar dat is mijn interpretatie. Hoe het ook is, we verlaten het redelijk afgelegen dorp van de Garifinas en varen verder voor een lunch met een speciale vissoep waarvan ik de naam vergeten ben. Wij drinken een biertje dat is in deze hitte, eindelijk eens geen regen, eigenlijk het lekkerst en ook goed voor de dorst. Dan weer in de boot en zo vervlogen wij onze tocht, al dan niet snel en met tussenstops, om zo tegen 15.00 uur terug te komen. Snel onze rugzakjes pakken, we waren hier maar een nacht, en door naar Flores waar we helaas pas om 20.00 uur aankomen. Paul Bert en ik gaan nog even naar een vage Italiaan, eten wat pasta en onzen Bert natuurlijk een stuk Filet Mignon en gaan vroeg slapen en leg ik zo uit waarom. We kopen nog ff een flesje wijn en wat Cola en water en gaan zo tegen 22.00 uur slapen.
Zaterdag 14-09-2013. Om 4.00 loopt de wekker af en gaat Bert Douchen. Hij gaat samen met Paul de Maya ruines van Tikal bezoeken. Het is een enorm complex midden in het Tropisch regenwoud. Buiten het enorme Mayacomplex is alleen al een wandeling door de jungle de moeite waard .Jolanda en ik gaan niet mee. Jolanda voelt zich niet lekker en ik denk dat ik geen 4 uur kan lopen door het Tropisch Regenwoud iets wat ik met tranen in mijn ogen zit te schrijven. Keer op keer laat een voet mij in de steek. Eerst de rechter, die ik ging ontzien, en nu de linker omdat ik die overbelast heb. De pijn is wel te dragen maar het loopt heel erg wisselend. Dan gaat het ff goed en dan doet het weer heel veel pijn. Kan niet echt rusten dus ik ga gewoon niet mee! Slaap lekker uit, wens mijn man veel plezier (en kijk goed uit) en val in slaap tot 7.00 uur. Dan ff spieken op mijn telefoon of er nog watts apjes zijn en wat denk je wat?? Ollie is geboren!! De zoon van Kim en Arjen en wat denk je wat,….. OP MIJN VERJAARDAG!. Althans als ze me niet voor de gek houden. Zal vast geregeld zijn door ons Linda.hihi. Erg leuk en super! Arjen en Kim van harte Gefeliciteerd en alle gezondheid en geluk gewenst voor een mooi leven! Moet lukken met zulke ouders, toch? Nu zit ik mijn dagboek te schrijven, is het bijna 12.30uur en Bert is nog niet terug. Ik probeer alles vandaag nog te versturen maar daar heb ik mijn Bert voor nodig,hihi. Bert is rond 12.30 uur terug en ze hebben het geweldig gehad, ik heb spijt dat ik niet meegegaan ben maar aan de andere kant ik wilde ook mijn reisdagboek maken en douchen en mijn haar wassen en watts appen etc. Ik kijk de foto’s en hoor de verhalen aan van de dieren en de vogels en de tarantula’s en van de supermooie Maya tempels die ze er gezien en beklommen hebben. Last but not least hebben ze er ook nog DE tempel mogen beklimmen waar Indiana Jones is opgenomen en al met al wel een super, denk ik, laatste Maya tempel in een inmens groot tropisch regenwoud. Al met al hebben we wel een hoop gezien maar is het zeker niet onze mooiste reis. Wat zijn we toch verwend en wat zullen we alles toch weer even veel meer waarderen wanneer we thuis zijn. We gaan samen met Paul, Nicole en Michel het dorpje nog ff verkennen voor vanavond en kopen nog een heuse Maya kalender zodat we weten wanneer de wereld weer vergaat maar dat is pas over 1000 jaar dus dat gaan wij in dit leven niet meer meemaken, maar je weet maar nooit hoe we ooit nog eens terugkomen. WIE WEET!! We drinken nog wat op het terras tegenover ons hotel met Michel en Nicole en in no time zitten er 10 mensen vanonze groep en ga ik nog snel naar de kamer om delaatste regels te schrijven van mijn dagboek. Vanavond gaan we met Paul en Jolanda lekker eten in La Luna en nog een laatste wijntje om vannacht om 4.00 uur op te staan om zo tegen 5.00 uur te vertrekken naar Laguna Bacalar waar we onderweg ook weer twee keer de grens moeten oversteken. Leuk voor al die stempels in je paspoort. Daar kunnen we dan in een groot turkoois zoetwatermeer een lekkere frisse duik nemen. We zijn dan weer vlak bij de kust van Yucatan. Dus morgen wordt er niet veel geschreven en bekeken alleen gezwommen en hebben we waarschijnlijk ook geen internet dus tot overmorgen wellicht. Doei. Oh ja en allemaal bedankt voor de vele leuke reacties. Ook dat is leuk wanneer je zo ver weg bent!! Xx

  • 15 September 2013 - 12:24

    Joan En Ad:

    Wij verheugen ons erop wanneer er weer een verhaal komt van je!!! Het zijn veel plaatsen waar wij ook geweest zijn, en dan komt de herinnering weer terug. En je schrijft heel goed het is net of we echt meereizen. Wel erg van je voeten, moet je straks wel na laten kijken bij de dokter want dit is niet goed.
    Maar het eten is er lekker he, en de drank, zoals we lezen, ook, Keigezellig.
    Op naar het volgende verhaal en geniet nog met volle teugen.
    Liefs,

    Wij

  • 16 September 2013 - 23:23

    Jan En Yvonne:

    Alleerst sterkte met je voeten wij hopen dat je toch van je vakantie kunt genieten

    Mooie verhalen veel groeten van Jan en yvonne

  • 17 September 2013 - 10:28

    Ton V Goch:

    Heb de mooie verhalen gelezen ,en wil daarmee zeggen dat jullie een vacantie van je leven hebt.Geniet er met volle teugen van Wil je voor mij wat bierdopjes meebrengen Ook nog sterkte met je voeten
    Groetn van Ton & Jeanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wilma en Bert

Actief sinds 06 Sept. 2011
Verslag gelezen: 543
Totaal aantal bezoekers 35500

Voorgaande reizen:

15 Januari 2016 - 14 Februari 2016

Nieuw Zeeland, Heaven on Earth!

29 September 2014 - 24 Oktober 2014

Eilandenparadijs Indonesië!

28 Augustus 2013 - 20 September 2013

Mexico, Honduras, Guatemala, El-Salvador

01 September 2012 - 23 September 2012

Sri Lanka een wereld van verschil!

01 Oktober 2011 - 30 Oktober 2011

China en Tibet

Landen bezocht: