Walvissen en Dolfijnen - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Wilma en Bert Spijkers - WaarBenJij.nu Walvissen en Dolfijnen - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Wilma en Bert Spijkers - WaarBenJij.nu

Walvissen en Dolfijnen

Blijf op de hoogte en volg Wilma en Bert

04 Februari 2016 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Zondag 31 januari 2016-01-30
Natuurlijk had ik gisteren geen tijd, zin en puf om nog iets aan mijn dagboekje te doen. Dus na een zware moeilijke nacht in een veel te kleine kamer sta ik vanwege de herrie zo rond 7.00 uur op. Geeft niet want ik moest toch mijn dagboekje schrijven, was al drie dagen geleden en badderen en eigenlijk wil ik ook graag lezen maar er is gewoon geen tijd. Druk hoor vakantie vieren! Na ons ochtendritueel komen A en M en die blijken een nog kleinere kamer te hebben dan wij en hebben niet geslapen. A is naar de receptie gegaan en wil, nee, eist een andere kamer. Het motel schijnt een ex ziekenhuis te zijn, erg klein dan, maar supergehorig. Mensen houden totaal geen rekening met je, minste geringste wat ze praten of lopen word of ben je wakker. Na een zware nacht komen rond 9.30uur A en M een bakje koffie doen en hebben een compromis gesloten met een kamermeisje/ eigenaar. Deze nacht komt er niemand naast hun in een kamer, die blijft leeg! Redelijk tevreden gaan we uit ontbijten, ik hoopte op een Wendy’s achtig iets waar je gewoon voor $ 7,95 of $ 9,95 een intercontinentaal ontbijt hebt met eieren en pannenkoekjes etc. maar het wordt een Bakerey, redelijk bekend en erg vers maar ik heb er heel de dag lol van. Een soort Worstenbrood en een Pie, iets met Bacon en Eggs, het is het allemaal net niet. Zoals gezegd heel de dag lol van gehad en teveel bladerdeeghap. Hoe het ook zij, ik zit vol voor de rest van de dag en we gaan Napiers en omgeving (Hastings) verkennen. Eerst gewandeld langst de pier/zee, niet echt bijzonder en toen wilde ik de stad in want is maar tot 15.00 uur open en je ooit nooit niet, hihi. We lopen het stadje in en Ann gaat met mij mee en vinden al snel iets moois voor haar, Mathew spotten en samen gaan ze ff terug. Dan wil men naar het terras maar zoals gezegd is maar tot 15.00 uur open dus ik zeg ga maar lekker op het terras zitten dan ga ik het stadje ff zelf verkennen of moet ik zeggen de winkels. Ann gaat met mij mee en al snel scoor ik twee hele mooie tops en heb ik net voldoende cash want mijn bankpas accepteert hij niet haha, dus echt veel wordt er niet gekocht. Wanneer we klaar zijn met winkelen dan gaan we op zoek naar onze wijngaarden en vooral de proeverijen, en wat denk je wa er zijn maar liefst 7 wijngaarden hier inde buurt en jawel , wat denk je wat, na veel zoeken en vragen vinden we er uiteindelijk 1 en die is net gesloten,haha, in een deuk liggen wij, maar wel met de belofte dat we de proeverij zeker gaan doen in Marlborough op het Zuider-Eiland, is veel lekkerder! Terug naar onze grote kamers en nemen de wijn zelf mee en gaan bij ons op het terras maar een wijntje doen. Oh ja jullie denken vast dat wij alleen maar wijn drinken maar dat is echt niet zo hoor maar af en toe een glaasje en heel af en toe een flesje! Het is per slot van rekening Vakantie! Dan snel iets zoeken om te eten en gaan we naar The Gintrap Napier en nemen de dagschotel, een steak met sla en frietjes, erg lekker en maar $ 15,00. Meteen naar huis uiteraard nog een avondmutsje en snel ff relaxen, lezen, dagboek schrijven en snel slapen want gaan zsm weg naar Wellington. Wekker op 7.00 uur! Doei!
Maandag 01 februari 2016
Hallo Allemaal, op de eerste plaats hartstikke bedankt allemaal voor de leuke, lieve reacties op mijn dagboekje, doet me goed. Ook die per app gereageerd hebben, erg lief en leuk om te lezen. Nou wij moesten dus vanuit Parkside Lodge in Napier naar Wellington. Nou dat was geen straf hoor. Men vroeg mij nog hoe wij het verblijf ervaren hadden en dat was dus duidelijk, klein, supergehorig, veel kinderen, dus?? Jammer maar helaas, ik begin nu ook te twijfelen aan de recensies van Tripadvisor, dit was bjna niet te doen, maar de douche was okay, haha. Dan snel naar Wellington want wij willen heel erg graag naar te Papa het museum. Weet totaal niet wat me te wachten staat. We zouden er zo’n 3 uur ver moeten doen dus snel uitchecken en wegwezen.
We stoppen niet al teveel totdat we in Levin komen en bij de Pig Bakery een kop koffie en een overheerlijke Croissant Gezond (warm) nuttigen. Ann ziet de Salvation Army en wellicht kan ik daar een lepeltje van NZ scoren. Ja hoor ik heb mijn eerste lepeltje, $ 4.00 in the pocket! Snel door naar wellington waar we rond 14.00 uur aankomen. Snel inchecken, koffers op de kamer en als een speer naar te Papa museum wat gelukkig tot 18.00 uur open is. We worden eigenlijk min of meer ontvangen door een suppoost van het museum die ons een mooie uitleg geeft over 2e etage Gallipoli wat we moeten gaan zien. 1e Wereldoorlog toen de Aussies en de NZ ers zouden gaan vechten in Europa. Toen ze via Egypte door Turkije gingen om uiteindelijk in Frankrijk mee te vechten voor de Europeanen werden ze bijna letterlijk afgeslacht door de Turken die zich inmiddels hadden aangesloten bij Duitsland. 93% van alle manschappen zijn omgekomen en/of afgeslacht. Een zeer indrukwekkende tentoonstelling. Ik ben er nog van onder de indruk. Dan snel door naar de Maori verdieping op de 4e verdieping, en ja hoor wij sluiten ongemerkt aan bij een groep met een gids en weer worden we stukken wijzer en zien en horen schatten aan informatie. Dan nog ff de etage met wat hier leeft aan dieren, vogels en vissen met als hoogtepunt the Giant Squid. Erg vies trouwens en niet lang over hebben want anders eten we geen inktvis meer, hihi. Nog snel ff het Panoramadak, fotootje trekken en is het 17.50 uur, hoogste tijd voor een laatste snelle blik en een echt lepeltje van NZ. Klaar!! Naar het Hotel de SetUp die naast het pand ligt van the Calender Girls, jawel, lekker, omkleden en gaan eten. Het lijkt ons leuk om bij het oudste Cafe The Green Parrot te gaan eten. Staat bekend om zijn mixed grill en redelijke prijzen. Wanneer we voor de deur staan wil alleen Ann daar niet gaan eten en besluiten we achteraf apart te gaan eten, BenW blijven daar en AenM gaan naar de India Man, Tandoori eten. Wij daarna snel naar de supermarkt voor Broodjes en TimTams, jawel Elisa het is zover, en snel naar huis. AenM zijn al thuis, ook lekker gegeten en ik ga gelijk naar bed. Doodmoe maar supergelukkig dat ik dit allemaal heb mogen zien!
Dinsdag 02 februari 2016
Wat denk je wat, we moeten om 5,30 uur opstaan want moeten om 7.00 uur bij de boot zijn om over te steken naar het Zuider-Eiland. Wel moet ik nog ff vertelen dat ik nog wel 2 dagen in Wellington had kunnen blijven. Een geweldige mooie stad, veel te doen en alle Musea zijn gratis, daarvoor alleen al. Maar goed, tijd tijd, het ontbreekt ons aan tijd. Dus snel naar de boot die uiteindelijk een uur later vertrekt. Dat heeft zo moeten zijn want toen we uit zicht van het land waren zien we de eerste dolfijnen, eerst een paar en ff later een tiental bij elkaar zwemmende dolfijnen. Ann uit haar dank, Bert filmen, ik zie nog net twee ruggen en Mathew , jawel die heeft de winnende foto gemaakt zonder dat hij het zelf wist, maar daar heeft hij wel vaker last van. En maar hopen op die walvissen die nooit komen. Wel een heerlijke boottocht met supermooie vergezichten en veel leuke en aparte mensen van All over the World. Al snel val ik een beetje in slaap van het heerlijke weer en doezel weg. Word wakker en WoW wat een mooie natuur wat een mooie plaatjes wat een mooie vergezichten. Eindelijk zijn we op het Zuider Eiland, Wow dit is echt ons ding! Super, geweldig, enorm. In één dag weet ik waarom ik perse naar het Zuider Eiland wilde. We moeten ons wel haasten want we zijn maar twee dagen in Kaikoura. Dat is mijn wens, Walvissen spotten! Snel, snel maar zo werkt dat niet want onderweg willen we ook nog wat happen want zijn al van 5.30 uur op maar wat er ook gebeurt de Tommy geeft aan dat we voor 3.30 uur in Kaikoura zijn want we moeten een boot regelen en jawel eindelijk, we hebben het gered. Motel is okay alleen erh heet, warm, klam, het is ook nooit goed altijd wat te klagen, die Nederlanders. Snel ff gebeld en ja hoor morgenvroeg om 7.30 uur gaan we met de eerste tocht mee met de meeste kans op Walvissen, duimen maar!
Dan nog ff boodschappen doen, ff wandelen en bloedheet in de zon zitten, of is dat erg, is het bij jullie winter?? Want daar hoor ik weinig meer over!! Toch uiteindelijk nog lekker, nou ja, okay gegeten bij Robbie’s, geweldige grote, nette en mooie tent die we ook maar meteen gekocht hebben. $ 5,00 maar liefst en M en ik gaan hem met z’n tweeën runnen. Daarna snel naar huis en gaan AenM nog ff naar het strand, gaat M er met zijn voeten in, tot aan zijn knieën in en is ijskoud zegt hij, maar is ook binnen 10 min terug, tot zover onze romanticus!! Wel te rusten.
Woensdag 03 februari 2016
Zoals gezegd om 5.30 uur opgestaan, snel douchen, koffie en de adrenaline giert al door mijn lijf. Toch maar ff een broodje door mijn strot duwen dan word ik wellicht niet zeeziek. We zijn erg op tijd en dan blijkt dat ik mijn tasje vergeten ben waar heel mijn huishouden inzit. M en Ik rijden even terug we hebben tijd zat. Dan nog even een film kijken en wat life-seavingslessen en we kunnen gaan. Spannend, met de bus naar de boot en wachten, stoppen, spotten, uit de boot, in de boot, weer allemaal eruit naar het dek en weer terug want men moet in de boot zitten anders varen ze niet. Eindelijk spotten we onze eerste albatrossen, daarna de eerste walvis een Spermwhale, is een potvis. Mooi gaaf maar niet erg beweeglijk, uiteindelijk toch een 4tal mooie foto’s. Dan weer in de boot en stoppen ff later voor een school dolfijnen met in het midden twee of drie Pilotewhales, we noemen ze ff Pilotenwalvissen en die zijn zeer zeldzaam hier in de wateren van Kaikoura! Zeldzaam of niet, ik heb ze samen met de dolfijnen en Bert heeft ze gefilmd, dolfijnen springend en wel, haha. We hebben de tijd van ons leven en het was het allemaal dubbel en dik waard. 10 uur zijn we terug en gaan we lekker uitgebreid ontbijten me verse broodjes, ei, al dan niet gebakken, met of zonder witte bonen in tomatensaus. Lekker koffie erbij en eerst schrijven voordat ik het weer vergeet. Nu zit de een te lezen, de ander ligt te slapen en ik zit te schrijven want wil het vanavond nog weg doen. Wanneer iedereen wakker is of uitgelezen gaan we wandelen en proberen naar het dorp te komen via een trail in onze achtertuin. Tot later. No dat was een hele aardige wandeling maar niet echt mooi. We begonnen in de achtertuin en moesten een half uur lopen over een kiezelkeien strand naar het dorp. Dan ff wat shoppen (Typische souvenir tentjes) en door naar seal eiland, meer waar de robben zich thuis voelen, maar die hebben we al op de foto, maar met nog een stop onderweg tippelen we aardig door. Uiteindelijk bij een I site (vvv) gevraagd en was het nog eens 50 min. Lopen, ff doorbikkelen Wilma. Daar aangekomen moeten we nog een heel stuk maar we zijn er klaar mee, leek 7 a 8 km maar morgenvroeg voordat we doorgaan naar Christchurch gaan we het meten en bljkt het een 10 km te zijn, heen en terug! Het was meer dan genoeg. Teruglopen (5km) dan toch maar ff stoppen bij Happy Hour Mac’s Cafe en drinken wat omringd door Nederlanders. Hier gaan we dus niet eten,haha. Teruglopen naar onze straat en kopen nog wat voor onszelf en vragen meteen waar we lekker kunnen eten. Tuti’s zegt z e zonder na te denken en ze heeft niks teveel gezegd. Het was erg lekker en we mochten ook apart zitten i.v.m. teveel aan kids! Een Duits meisje van Turkse afkomst helpt ons en vindt het erg leuk om ook weer wat Duits te praten. Heeft nog 8 zussen thuis en wil voorlopig nog wel 1 jaar in NZ blijven maar kan hier niet werken als verpleegster want willen hier weer andere diploma’s dan in Ned. Dld. of Belgie! Na het eten wat superlekker was besluiten we toch een Drambuie en een Meukow Cognac te drinken, (bij ons verkrijgbaar bij de biergrens) Oh Jammie errug lekker!!! Dan nog een klein stukje naar huis wandelen en daar aangekomen ga ik meteen naar bed, ik ben echt doodmoe en het was toch maar 10 km? AenM en Bert blijven nog wat buiten zitten maar ik slaap al, wel te rusten!

  • 04 Februari 2016 - 11:58

    Joan En Ad:

    Hallo alle vier,
    Wat geweldig wat we allemaal te lezen krijgen, maar van de drank daar geloven we niets van maar allee!!!! Prachtige foto's vooral van de walvissen, ik heb ze ook gespot. Niet te geloven he, dat je dat allemaal mee mag maken. Jullie zijn 30 dagen weg en toch komen jullie tijd tekort. Ik geloof het best dat je 's avonds dood en dood moe bent. Jammer van dat ene hotel waar jullie niet geslapen hebben, maar voor de rest zijn de hotels wel goed. Het eten is lekker en wat jullie allemaal te zien krijgen het is zeer divers. Wij wensen jullie nog veel plezier en blijf vooral schrijven want het is fantastisch om te lezen!!!!! Liefs, "GOOL"


  • 04 Februari 2016 - 15:10

    Chantal:

    Hee luitjes,
    Wow dit is echt prachtig! Mooie plaatjes!
    Hier is het maar druilerig en worden we op n dag wel 10 x natgeregend.
    Das altijd leuk om te horen toch als je op vakantie bent ;-)
    Geniet nog lekker! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wilma en Bert

Actief sinds 06 Sept. 2011
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 35519

Voorgaande reizen:

15 Januari 2016 - 14 Februari 2016

Nieuw Zeeland, Heaven on Earth!

29 September 2014 - 24 Oktober 2014

Eilandenparadijs Indonesië!

28 Augustus 2013 - 20 September 2013

Mexico, Honduras, Guatemala, El-Salvador

01 September 2012 - 23 September 2012

Sri Lanka een wereld van verschil!

01 Oktober 2011 - 30 Oktober 2011

China en Tibet

Landen bezocht: