Bay of Islands, Waitangi en Cape Reinga - Reisverslag uit Kerikeri, Nieuw Zeeland van Wilma en Bert Spijkers - WaarBenJij.nu Bay of Islands, Waitangi en Cape Reinga - Reisverslag uit Kerikeri, Nieuw Zeeland van Wilma en Bert Spijkers - WaarBenJij.nu

Bay of Islands, Waitangi en Cape Reinga

Blijf op de hoogte en volg Wilma en Bert

23 Januari 2016 | Nieuw Zeeland, Kerikeri

Vrijdag 22 januari 2016
Ik ben al vroeg wakker en we besluiten op te staan en de foto’s na te kijken en op de laptop te zetten. A en M gaan ff naar het zwembad maar ze zien me niet. Ons Bertje helpt mij met de foto’s en eindelijk gaat de eerste sessie naar het thuisfront, veel plezier allemaal, ik ga nu ontbijten en dan zijn we weer weg, hier in de buurt maar dat hoor je nog wel. Eerst gaan we naar Paiha naar de Waitangi treaty grounds, erg leuk, informatief over het ontstaan tussen twee volkeren de Maori’s en de Europeanen. Mooi aangelegd park en eerst krijgen we een intro van de Bende, nee sorry de Band, die ons mee neemt door de tijd waar in 1840 het originele verdrag is gesloten tussen de Maori en het Britse Rijk. Mooie zang, dans en verbaal en non verbale gezichtsuitdrukkingen die de rest doen.

Daarna krijgen we een rondleiding door de tuin met een waanzinnig uitzicht over de Bay of Islands, en is er onder een enorme overkapping een heuse Waka (Oorlogskano van de Maori) tentoongesteld die 1 x per jaar nog steeds zijn werk doet op de jaarlijkse 6 februari ?? (feest van de Maori’s). Dit is een zeer grote Kano voor 80 krijgers en waar nooit een vrouw aan boord mag behalve jaren geleden toen Lady Di een wens of verzoek mocht doen en koos voor een tocht met de Waka. Ja, wie kan een prinses iets weigeren. Dan nog ff wat lekkers gegeten, Tosti, BLT, en hamburger met frites en gaan we langzaam naar de uitgang. Oh ja we hebben ook nog de film gezien van de Maori’s gemaakt door Eyeworks van Reinout Oerlemans, erg de moeite waard. Kortom we zijn weer een beetje wijzer! Daarna gaan we naar de Haruru Falls (luidruchtige waterval in Maori) wat erg leuk is maar meer ook omdat we gelijk aankomen met een bruidspaar, een beetje Amerikaanse stijl, met 4 bruidsmeiden in paarse lange jurken, ook wel weer leuk om mee te pikken als we dan toch bij de waterval staan. Okay, klaar en nu eten, ergens in Paiha en we besluiten naar het Indiaas Restaurant te gaan en ondanks de sobere inrichting is het eten erg lekker. Nu gaan we eerst op advies van Elisa naar de Kawiti Glow Worm Caves, overdag ga je de grotten in en tegen betaling van flink wat dollars om in een bootje rond te dobberen, nee zo Nederlands als wij zijn gaan we in het donker daar naar toe en komen voor een gesloten hek. Wij zijn niet voor één gat te vangen en klimmen over het hek en gaan gepaard met een klein kneipkatje (zaklampje) door de velden op een kleine onverharde zo’n 200 mtr. Lopen, dan komen we een paar huizen tegen en durven wij eigenlijk niet meer verder. M wel maar die is stoer. Uiteindelijk, waarvan wij denken, net als we er bijna zijn draaien we toch maar om en gaan terug naar de auto met heel erg veel gelach. Helden zoals we zijn gaan we snel naar huis. Moe maar voldaan komen we zo tegen 23.00 uur aan en MS…………..mee slaopen!!
Zaterdag 23 Januari 2016
Vroeg opstaan want we gaan naar Cape Reinga en naar de 90 miles beach. Eerst maar naar de verste stop en dat is toch wel dik 2 ½ uur rijden. Maar het is het resultaat wat telt, een geweldige autoroute, ja lang maar zeker de moeite waard, onderweg een koffiestop wat ook erg leuk en achteraf de enige koffiestop bleek te zijn zo ongeveer. A en M kopen een Scone en een Pie voor tussen de middag en dan door!!!! Het is geweldig en erg mooi, het meest Noordelijke puntje van het Noordereiland, geweldig met ook een heel duidelijk beeld waar de twee zeeën, de Tasmaanse Zee en de grote Oceaan bij elkaar komen, erg goed te zien. ( Zie foto) Na daar even gewandeld te hebben en doorgelopen te zijn naar de Vuurtoren met Bewegwijzering, lopen we terug stijgend en dalend, maar wat een leuke en mooie ervaring, naar de auto! Dan zakken we langzaam af en rijden naar de ( 90 Mile Beach) maar hij is uiteindelijk maar zo’n kleine 60km. Wanneer we bij de afslag komen blijkt dat we de laatste 7 km over een onverharde weg moeten rijden maar wel leuk. Uiteindelijk doemt de zee voor ons op parkeren wij de auto. Wanneer we het strand oplopen blijkt dat er aardig wat auto’s 4wheel drives, en bussen af en aan rijden over het strand, superleuk om te zien, ikzelf denk dat het een short cut is naar het volgend dorp, haha. We lopen wat rond maken wat foto’s en gaan richting huiswaarts met alweer een ervaring rijker. Voordat we in Kerikeri zijn gaan we ff wat shoppen want A en M gaan vanavond Pasta maken en ik verheug me daar nu al op. Het is nu 19.30 uur en het is tijd voor een maaltijd. Vanavond gaan we inpakken want na 5 dagen een superplekje te hebben gehad met nogmaals chapeau voor Ann ga ik met pijn in mijn hart morgenvroeg vertrekken naar Coromandel!

• 23 Januari 2016 - 20:15

Marla:

Zo blijft er weinig tijd over om te skip-bo (en) (komt wellicht nog haha)
    Arjen en Kim zijn er al helemaal verslaafd aan, dus afgelopen zaterdag zo ongeveer de hele dag moeten spelen..
    Hoe is de temperatuur ??
    veel plezier geniet en proost groete-kus marla

• 24 Januari 2016 - 14:55

Hans En Marja:

Dat je het allemaal kunt onthouden.....Maar weer een uitgebreid mooi verslag. Leuke foto,s hoor.
    Groetjes

• 24 Januari 2016 - 15:09

Joan En Ad:

Hoi luitjes,
    Wat maken jullie toch weer mee, over een hek klimmen foei!!!
    Je schijft weer heel leuk we zitten er weer helemaal in, en het is net of we als vlieg meereizen.
    Geweldig wat jullie allemaal te zien krijgen en wij krijgen ook nog geschiedenisles. Zo kom je ook veel te weten. Nog heel veel plezier (als ik het lees doen jullie dat ook) en we kijken uit naar de volgende verhalen.
    XXXXXXXXX

• 24 Januari 2016 - 19:01

Johan En Elly:

hallo genieters
    ik/ wij dachten dat tv mooi was maar zoon boek wat jij schijft is zeker zo mooi ik hoop snel de foto'sss
    te zien wel erg genieten ,voor je het weet is het voorbij
    O en thuis gaat alles goed maak je niet druk en geniet we horen elkaar nog liefs van ons DOEI

• 24 Januari 2016 - 20:14

Jet:

Hoi,vakantiegangers ik geniet van die mooie verslagen van jullie, zo heb je het gevoel dat je ook met vakantie bent, hi,hi , ga zo door, ik kijk er naar uit om jullie te volgen. Gr. Liefs Jet xx